احکام نفاس (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام نفاس (آیت الله سید علی سیستانی)

نفاس

مسأله 514 :

از وقتى که اولين جزء بچه از شکم مادر بيرون مى آيد , خونى که زن مى بيند , اگر پيش از ده روز يا سر ده روز قطع شود , خون نفاس است .

و زن را در حال نفاس , نفساء ميگويند.

مسأله 515 :

خونى که زن پيش از بيرون آمدن اولين جزء بچه مى بيند نفاس نيست .

مسأله 516 :

لازم نـيـست که خلقت بچه تمام باشد , بلکه اگر ناتمام نيز باشد در صورتى که زاييدن صدق کند , خونى که تا ده روز ببيند خون نفاس است .

مسأله 517 :

ممکن است خون نفاس يک آن بيشتر نيايد , ولى بيشتر از ده روز نمى شود.

مسأله 518 :

هـرگـاه شـک کـند که چيزى سقط شده يا نه , يا چيزى که سقط شده بچه است يا نه , لازم نيست وارسى کند , و خونى که از او خارج مى شود شرعا خون نفاس نيست .

مسأله 519 :

بنابر احتياط توقف در مسجد و کارهاى ديگرى که بر حائض حرام است , بر نفساء هم حرام است .

و آنچه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مى باشد.

مسأله 520 :

طلاق دادن زنى که در حال نفاس است و نزديکى کردن با او حرام مى باشد.

ولى اگر شوهرش با او نزديکى کند , بدون اشکال کفاره ندارد.

مسأله 521 :

وقـتـى زن از خون نفاس پاک شد , بايد غسل کند , و عبادتهاى خود را بجا آورد و اگر بعد يک بار يا بـيشتر خون ببيند , چنانچه روزهايى را که خون ديده با روزهايى که در وسط پاک بوده روى هم ده روز يا کمتر از ده روز باشد تمام خونهايى که ديده نفاس است و در روزهايى که پاک بوده بايد احتياطا کارهايى را کـه بـر طـاهره واجب است انجام دهد و کارهايى را که بر نفساء حرام است ترک نمايد بنابر اين بايد چنانچه روزه گرفته باشد قضا نمايد.

و اگـر خونى که آخر ديده از ده روز تجاوز کرد چنانچه آن زن صاحب عادت عدديه نباشد بايد مقدارى از آن را که در ده ديده نفاس و آنچه بعد از او است استحاضه قرار دهد , و اگر صاحب عادت عدديه باشد بايد احتياطا در تمام خونهايى که بعد از عادت ديده ميان کارهاى مستحاضه و تروک نفساء جمع نمايد.

مسأله 522 :

اگـر زن از خـون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست , بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند که اگر پاک است , براى عبادتهاى خود غسل کند.

مسأله 523 :

اگـر خـون نـفاس زن از ده روز بگذرد , چنانچه در حيض عادت دارد , به اندازه روزهاى عادت او نفاس و بقيه استحاضه است .

و اگـر عـادت نـدارد تـا ده روز نفاس و بقيه استحاضه مى باشد , و احتياط مستحب آن است که کسى که عـادت دارد از روز بـعـد از عادت و کسى که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هيجدهم زايمان , کارهاى استحاضه را بجا آورد , و کارهايى را که بر نفساء حرام است ترک کند.

مسأله 524 :

زنـى کـه عـادت حـيضش کمتر از ده روز است , اگر بيشتر از روزهاى عادتش خون ببيند , بايد به انـدازه روزهـاى عادت خود نفاس قرار دهد , و بعد از آن تا ده روز مخير است که نماز را ترک نمايد يا آنکه کـارهـاى مستحاضه را بجا آورد و لکن ترک نماز در يک روز بهتر است , و اگر خون از ده روز بگذرد , بايد روزهاى بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهد , و عبادتهايى را که در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد.

مثلا زنى که عادت او شش روز بوده اگر بيشتر از شش روز خون ببيند , بايد شش روز را نفاس قرار دهد و روز هفتم و هشتم و نهم و دهم مخير است بين اينکه عبادت را ترک کند يا کارهاى استحاضه را بجا آورد , و اگر بيشتر از ده روز خون ديد , از روز بعد از عادت او استحاضه مى باشد.

مسأله 525 :

زنى که در حيض عادت دارد , اگر بعد از زاييدن تا يک ماه يا بيشتر از يک ماه پى در پى خون ببيند , بـه انـدازه روزهـاى عادت او نفاس است , و خونى که بعد از نفاس تا ده روز مى بيند اگر چه در روزهاى عـادت مـاهانه اش باشد , استحاضه است , مثلا زنى که عادت حيض او از بيستم هر ماه تا بيست و هفتم آن ماه است , اگر روز دهم ماه زاييد و تا يک ماه يا بيشتر پى در پى خون ديد , تا روز هفدهم نفاس است , و از روز هـفـدهم تا ده روز حتى خونى که در روزهاى عادت خود که از بيستم تا بيست و هفتم است مى بيند , اسـتـحـاضـه مى باشد و بعد از گذشتن ده روز , اگر خونى را که مى بيند در روزهاى عادتش باشد حيض است , چه نشانه هاى حيض را داشته چه نداشته باشد , و اگر در روزهاى عادتش نباشد بايد منتظر روزهاى عـادتـش شـود هـر چـند که انتظارش يک ماه يا بيشتر طول بکشد , هر چند که خون در اين مدت داراى نـشـانـه هـاى حـيـض بـاشـد , و اگر صاحب عادت وقتيه نباشد بايد حيض خود را چنانچه ممکن است با نـشـانـه هـاى آن تـعيين کند و اگر ممکن نيست مثل اينکه همه خونى را که ده روز بعد از نفاس مى بيند يکسان باشد و يک ماه يا چند ماه به همين صفت ادامه پيدا کند بايد در هر ماه حيض بعضى از خويشان خود را بـراى خـويـش حيض قرار دهد , و اگر ممکن نيست عددى را که مناسب با خود مى داند اختيار نمايد و تفصيل تمام اين امور در مبحث حيض گذشت .

مسأله 526 :

زنـى کـه در حيض عادت عدديه ندارد , اگر بعد از زايمان تا يک ماه يا بيشتر از يک ماه خون ببيند حـکـم ده روز اول آن در مسأله ( 523 ) گذشت و ده روز دوم آن استحاضه است و اما خونى که بعد از آن مـى بيند ممکن است حيض باشد و ممکن است استحاضه باشد و براى تعيين حيض بايد به دستورى که در مسأله پيش گفته شد رفتار نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نفاس

Powered by TayaCMS