دستور کشتن شتر (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

دستور کشتن شتر (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

دستور کشتن شتر

مسأله 2589 :

اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک وحلال باشد ، بايد با پنج شرطى که براى سر بريدن حيوانات گفته شد ، کارد يا چيز ديگرى را که از آهن وبرنده باشد ، در گودى بين گردن وسينه اش فرو کنند .

مسأله 2590 :

وقتى مى خواهند کارد را به گردن شتر فرو ببرند ، بهتر است که شتر ايستاده باشد ولى اگر در حالى که زانوها را به زمين زده ، به پهلو خوابيده ودست وپا وسينه اش رو به قبله است ، کارد را در گودى گردنش فرو کنند اشکال ندارد . / صفحة 447 /

مسأله 2491 :

اگر به جاى اينکه کارد در گودى گردن شتر فرو کنند سر آن را ببرند ، يا گوسفند وگاو ومانند اينها را مثل شتر کارد در گودى گردنشان فرو کنند ، گوشت آنها حرام وبدن آنها نجس است ، ولى اگر چهار رگ شتر را ببرند وتا زنده است به دستورى که گفته شد کارد در گودى گردنش فرو کنند ، گوشت آن حلال وبدن آن پاک است ، ونيز اگر کارد در گودى گردن گاو يا گوسفند ومانند اينها فرو کنند وتا زنده است سر آن را ببرند حلال وپاک مى باشد .

مسأله 2592 :

اگر حيوانى سر کش شود ونتوانند آن را به دستورى که در شرع معين شده بگشند ، يا مثلا در چاه بيفتد واحتمال بدند که در آنجا بميرد وکشتن آن به دستور شرع ممکن نباشد ، هر جاى بدنش را که زخم بزنند ودر اثر زخم جان دهد حلال مى باشد ، ورو به قبله بودن آن لازم نيست ولى بايد شرطهاى ديگرى را که براى سر بريدن حيوانات گفته شد دارا باشد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS