احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

ذبح و شکار حيوانات

مسأله 2577 :

اگر حيوان حلال گوشت رابه دستورى که بعدا گفته مى شود سر ببرند : وحشى باشد يا اهلى بعد از جان دادن ، گوشت آن حلال وبدن آن پاک است ، ولى حيوانى که انسان با آن وطى ونزديکى کرده ، وحيوانى که نجاستخوار / صفحة 444 / شده ، اگر به دستورى که در شرع معين نموده اند ، آن را استبراء نکرده باشند ، بعد از سر بريدن گوشت آنها حلال نيست .

مسأله 2578 :

حيوان حلال گوشت وحشى مانند آهو وکبک وبز کوهى وحيوان حلال گوشتى که اهلى بوده وبعدا وحشى شده مثل گاو وشتر اهلى که فرار کرده ووحشى شدن اند ، اگر به دستورى که بعدا گفته مى شود آنها را شکار کنند پاک وحلالند ولى حيوان حلال گوشت اهلى مانند گوسفند ومرغ خانگى وحيوان حلال گوشت وحشى که به واسطه تربيت کردنه اهلى شده است ، با شکار کردن پاک وحلال نمى شوند .

مسأله 2579 :

حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى باشکار کردن پاک وحلال مى شود که بتواند فرار کند يا پرواز نمايد ، بنا بر اين بچه آهو که نمى تواند فرار کند وبچه کبک که نمى تواند پرواز نمايد ، باشکار کردن پاک وحلال نمى شوند واگر آهو وبچه اش را که نمى تواند فرار کند ، با يک تير شکار نميد آهو حلال وبچه اش حرام است .

مسأله 2580 :

حيوان حلال گوشتى که مانند ماهى خون جهنده ندارد ، اگر به خودى خود بميرد پاک است ولى گوشت آن را نمى شود خورد .

مسأله 2581 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد ، مانند مار با سر به خودى خود بميرد پاک است ولى گوشت ان را نمى شود خورد .

مسأله 2581 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد ، مانند ما ر با سر بريدن حلال نمى شود ولى مرده آن پاک است .

مسأله 2582 :

يگ وخوک به واسطه سر بريدن وشکار کردن پاک نمى شوند وخوردن گوشت آنها حرام است وحيوان حرام گوشتى را که درنده وگوشتخوار است مانند گرگ وپلنگ اگر به دستورى که گفته مى شود سر ببرند ، يا با تبر ومانند آن شکار کنند پاک است ولى گوشت آن حلال نمى شود واگر با سک شکارى آن را شکار کنند ، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد .

مسأله 2583 :

فيل وخرس وبوزينه وموش وحيواناتى که مانند مار وسوسمار در داخل زمين زندگى مى کنند ، اگر خون جهنده داشته باشند / صفحة 445 / وبخودى خود بميرند نجسند ، واگر سر آنها را ببرند ، يا آنها را با آلة صيد شکار نمايند ، پاکند ولى گوشت آنها حلال نمى شود .

مسأله 2584 :

اگر از شکم حيوان زنده بچه مرده اى بيرون آيد ، يا آن را بيرون آورند ، خوردن گوشت آن حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS