مصرف زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مصرف زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مصرف زکوة فطره

مسأله 2011 :

اگر زکاة فطره را به يکى از هشت مصرفى که سابقا براى زکاد مال کفته شد برسانند کافى است . ولى بهتر است که فقط به فقراى شيعه بدهند .

مسأله 2012 :

اگر طفل شيعه اى فقير باشد ، انسان مى تواند فطره را به مصرف او برساند ويا به واسطه دادن بولى طفل ، ملک طفل نمايد . / صفحة 344 /

مسأله 2013 :

فقيرى که فطره به او مى دهند ، لازم نيست عادل باشد ، ولى احتياط واجب آن است که به شرابخوار وکسى که آشکارا معصيت مى کند فطره ندهند .

مسأله 2014 :

به کسى که فطره را در معصيت مصرف مى کند نبايد فطره بدهند .

مسأله 2015 :

واجب است که به يک فقير کمتر از يک صاع که تقريبا سه کيلو است فطره ندهند ، ولى اگر بيشتر بدهند اشکال ندارد .

مسأله 2016 :

اگر از جنسى که قيمتش دو برابر قيمت معمولى آن است مثلا از گندمى که قيمت آن دو برابر قيمت گندم معمولى است ، نصف صاع که معناى آن در

مسأله پيش گفته شد بدهد کافى نيست ، واگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشکال دارد .

مسأله 2017 :

انسان نمى تواند صف صاع را از يک جنس مثلا گندم ونصف ديگر آن را از جنس ديگر مثلا جو بدهد . واگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشکال دارد .

مسأله 2018 :

مستحب است در دادن زکاة فطره ، خويشان فقير خود را ر ديگران مقدمدارد وبعد همسايگان فقير را ، بعد اهل علم فقير را ، ولى اگر ديگران از جهتى برترى داشته باشند ، مستحب است آنها را مقدم بدارد .

مسأله 2019 :

اگر انسان به خيال اينکه کسى فقير است به او فطره بدهد وبعد بفهمد فقير نبوده . چنانچه مالى را که به او داده از بين نرفته باشد ، بايد پس بگيرد وبه مستحق بدهد . واگر نتواد بگيرد 7 بايد از مال خودش فطره را بدهد . واگر از بين رفته باشد . در صورتى که گيرنده فطره مى دانسته آنچه را گرفته فطره است ، بايد عوض آن را بدهد واگر نمى دانسته ، دادن عوض بر او واجب نيست وانسان بايد دوباره فطره را بدهد .

مسأله 2020 :

اگر کسى بگويد فقيرم ، نمى شود به او فطره داد ، مگر آنکه از گفته او اطمينان پيداشود يا انسان بداند که قبلا فقير بوده است يا آنکه ثقه باشد . / صفحة 345 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS