زکات فطره (آیت الله سید علی سیستانی)

زکات فطره (آیت الله سید علی سیستانی)

زکاة فطره

مسأله 1999 :

کـسـى کـه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل است و بيهوش و فقير و بنده کس ديگر نيست , بايد براى خودش و کسانى که نان خور او هستند , هر نفرى يک صاع که گفته مى شود تقريبا سه کيلو است , از غـذاهـاى معمول در شهرش مانند , گندم يا جو يا خرما يا کشمش يا برنج يا ذرت به مستحق بدهد , و اگـر بـه جـاى آن پول هم بدهد کافى است , و احتياط لازم آن است که از غذاهايى که در شهرش معمول نيست ندهد هر چند گندم يا جو يا خرما يا کشمش باشد.

مسأله 2000 :

کـسـى کـه مـخـارج سال خود و عيالاتش را ندارد , و کسى هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند فقير است و دادن زکاة فطره بر او واجب نيست .

مسأله 2001 :

انـسان فطره کسانى را که در غروب شب عيد فطر نان خور او حساب مى شوند , بايد بدهد , کوچک بـاشـند يا بزرگ , مسلمان باشند يا کافر , دادن خرج آنها بر او واجب باشد يا نه , در شهر خود او باشند يا در شهر ديگر.

مسأله 2002 :

اگـر کسى را که نان خور او است و در شهر ديگر است وکيل کند که از مال او فطره خود را بدهد , چنانچه اطمينان داشته باشد که فطره را مى دهد , لازم نيست خودش فطره او را بدهد.

مسأله 2003 :

فـطـره مـهمانى که پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده و نان خور او - هر چند موقتا - حساب مى شود , بر او واجب است .

مسأله 2004 :

فـطـره مـهمانى که پيش از غروب شب عيد بدون رضايت صاحبخانه وارد مى شود , و مدتى نزد او مى ماند , بنابر احتياط واجب است و هم چنين است فطره کسى که انسان را مجبور کرده اند که خرجى او را بدهد.

مسأله 2005 :

فـطره مهمانى که بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى شود در صورتى که نان خور او حساب شود , بـنـابـر احتياط واجب است والا واجب نيست , اگر چه پيش از غروب او را دعوت کرده باشد , و در خانه او افطار کند.

مسأله 2006 :

اگـر کسى موقع غروب شب عيد فطر ديوانه باشد , در صورتى که ديوانگى او تا ظهر روز عيد فطر باقى باشد , زکاة فطره بر او واجب نيست , والا بنابر احتياط واجب لازم است فطره را بدهد.

مسأله 2007 :

اگـر پـيش از غروب بچه بالغ شود يا ديوانه عاقل گردد , يا فقير غنى شود , در صورتى که شرايط واجب شدن فطره را دارا باشد , بايد زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2008 :

کـسى که موقع غروب شب عيد فطر , زکاة فطره بر او واجب نيست , اگر تا پيش از ظهر روز عيد شرطهاى واجب شدن فطره در او پيدا شود , احتياط واجب آن است که زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2009 :

کـافـرى کـه بعد از غروب شب عيد فطر مسلمان شده فطره بر او واجب نيست , ولى مسلمانى که شيعه نبوده , اگر بعد از ديدن ماه شيعه شود بايد زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2010 :

کـسـى کـه فقط به اندازه يک صاع گندم و مانند آن را دارد , مستحب است زکاة فطره را بدهد و چنانچه عيالاتى داشته باشد , و بخواهد فطره آنها را هم بدهد مى تواند به قصد فطره آن يک صاع را به يکى از عـيـالاتش بدهد و او هم به همين قصد به ديگرى بدهد و هم چنين تا به نفر آخر برسد , و بهتر است نفر آخـر چـيزى را که مى گيرد به کسى بدهد که از خودشان نباشد , و اگر يکى از آنها صغير باشد , ولى او به جاى او مى گيرد , و احتياط آن است که چيزى را که براى صغير گرفته به کسى ندهد.

مسأله 2011 :

اگر بعد از غروب شب عيد فطر بچه دار شود واجب نيست فطره او را بدهد , ولى احتياط واجب آن است که فطره کسانى را که بعد از غروب تا پيش از ظهر عيد نان خور او حساب مى شوند بدهد.

مسأله 2012 :

اگـر انسان نان خور کسى باشد و پيش از غروب نان خور کس ديگر شود , فطره او بر کسى که نان خور او شده واجب است مثلا اگر دختر پيش از غروب به خانه شوهر رود , بايد شوهرش فطره او را بدهد.

مسأله 2013 :

کسى که ديگرى بايد فطره او را بدهد , واجب نيست فطره خود را بدهد.

مسأله 2014 :

اگر فطره انسان بر کسى واجب باشد و او فطره را ندهد بر خود انسان بنابر احتياط واجب مى شود , چنانچه داراى شرايط گذشته در مسأله ( 1999 ) باشد , فطره خويش را بدهد.

مسأله 2015 :

اگـر کسى که فطره او بر ديگرى واجب است خودش فطره را بدهد , از کسى که فطره بر او واجب شده ساقط نمى شود.

مسأله 2016 :

زنى که شوهرش مخارج او را نمى دهد , چنانچه نان خور شخص ديگرى باشد , فطره اش بر آن کس واجب است و اگر نان خور شخص ديگرى نيست , در صورتى که فقير نباشد , بايد فطره خود را بدهد.

مسأله 2017 :

کسى که سيد نيست , نمى تواند به سيد فطره بدهد , حتى اگر سيدى نان خور او باشد , نمى تواند فطره او را به سيد ديگرى بدهد.

مسأله 2018 :

فطره طفلى که از مادر يا دايه شير مى خورد , بر کسى است که مخارج مادر يا دايه را مى دهد , ولى اگر مادر يا دايه مخارج خود را از مال طفل برمى دارد , فطره طفل بر کسى واجب نيست .

مسأله 2019 :

انسان اگر چه مخارج عيالاتش را از مال حرام بدهد , بايد فطره آنان را از مال حلال بدهد.

مسأله 2020 :

اگـر انسان کسى را که اجير مى نمايد , مانند بنا و نجار و خادم مخارج او را بدهد به طورى که نان خور او محسوب شود , بايد فطره او را هم بدهد , ولى چنانچه فقط مزد کارش را بدهد , واجب نيست فطره او را بدهد.

مسأله 2021 :

اگر پيش از غروب شب عيد فطر بميرد , واجب نيست فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند , ولى اگر بعد از غروب بميرد مشهور فرموده اند بايد فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند , ولى اين حکم خالى از اشکال نيست , و مقتضاى احتياط ترک نشود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

Powered by TayaCMS