7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

7 - باقى ماندن بر جنابت وحيض ونفاس تا اذان صبح

مسأله 1620 :

اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند ، يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم ننمايد ، روزه اش باطل است در صورتى که روزه رمضان يا قضاى آن باشد .

مسأله 1621 :

اگر در روزه واجبى غير رمضان وقاضى آن که مثل روز ماه رمن وقت آن معين است تا اذان صبح غسل نکند وتيمم هم ننمايد روزه اش صحيح است .

مسأله 1622 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است ومى خواهد روزه بگيرد چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود ، بنابر احتياط واجب بايد تيمم کند وروزه بگيرد وقضاى آن را هم بجا آورد .

مسأله 1623 :

اگر جنب در ماه غسل را فراموش کند وبعد از يک روز يادش بيايد ، بايد روزه آن روز را قضاء نمايد واگر بعد از چند روز يادش بيايد ، بايد روزه هرچند روزى را يقين دارد جنب بوده قضاء نمايد مثلا اگر نمى داند سه روز جنب بوده يا چهار روز ، بايد روزه سه روز را قضاء کند .

مسأله 1624 :

کسى که در شب ماه رمضان براى هيچ کدام از غسل وتيمم وقت ندراد ، اگر خود را جنب کند ، روزه اش باطل است وقضاء وکفاره بر او واجب مى شود ولى اگر براى تيمم وقت دارد ، چنانچه خود را جنب کند ، بنابر احتياط واجب بايد تيمم نمايد وروزه بگيرد وقضاى آن را هم بجا آورد .

مسأله 1625 :

اگر براى آنکه بفهمد وقت دارد يا نه ، جستجو نمايد وگمان کند که به اندازه غسل وقت دارد وخود را جنب کند وبعد بفهمد وقت تنگ بوده ، چنانچه تيمم کند ، روزه اش صحيح است واگر بدون جستجو گمان کند که وقت دارد وخود را جنب نمايد وبعد بفهمد وقت تنگ بوده وبا تيمم روزه بگيرد ، بنا بر احتياط واجب بايد روزه آن روز را قضاء کند .

/ صفحة 280 /

مسأله 1626 :

کسى که در شب ماه رمن جنب است ومى داند که اگر بخوابد تا صبح بيدار نمى شود ، نبايد غسل نکرده بخوابد وچنانچه بخوابد وتا صبح بيدار نشود ، روزه اش باطل اس وقضاء وکفاره بر او واجب مى شود .

مسأله 1627 :

هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد وبيدار شود ، جايز نيست که پيش از غسل بخوابد ، اگرچه احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود ، بلى اگر مطمئن باشد که بيدار مى شود جائز است که بخوابد .

مسأله 1628 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است ومى داند که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود ، چنانچه تصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند وبا اين تصميم بخوابد وتا اذان خواب بماند روزه اش صحيح است .

مسأله 1629 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است ومى داند اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود ، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بيدار شدن بايد غسل کند ، در صورتى که بخوابد وتا اذان صبح خواب بماند روزه اش صحيح است .

مسأله 1630 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است ومى داند يا احتمال مى دهد که اگر بخوابد بپيش از اذان بيدار مى شود ، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل کند يا ترديد داشته باشد که غسل کند يا نه ، در صورتى که بخوابد وبيدار نشود ، روزه اش باطل است .

مسأله 1631 :

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد وتصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند وتا اذان صبح بيدار نشود چنانچه معتاد به بيدار شدن باشد کفاره واجب نيست وفرقى بين خواب اول ودوم نيست ، بلى ، در خواب سوم احتياط به دادن کفاره ترک نشود واگر معتاد نباشد بايد کفاره بدهد . واما قضاء در خوابيدن اولى واجب نيست در صورتى که بداند بيدار مى شود ودر خوابيدن

/ صفحة 281 /

دومى واجب است ، ودر صورتى که احتمال بدهد بيدار نمى شود قضاء در خواب اول هم واجب است .

مسأله 1632 :

خوابى را که در آن محتلم شده ، بايد خواب اول حساب کند پس اگر بعد از بيدار شدن دوباره بخوابد وبداند يا احتمال دهد که بيدار مى شود وتصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند ، چنانچه تا اذان صبح خواب بماند بايد قضاى آن روز را بگيرد . واگر دوباره بيدار شود وبداند يا احتمال دهد که اگر بخوابد بيدار مى شود وتصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند در صورتى که بازهم بخوابد وتا اذان خواب بماند ، بايد قضاى آن روز را بگيرد وبنابر احتياط کفاره هم بر او واجب مى شود .

مسأله 1633 :

اگر روزه دار در روز محتلم شود واجب نيست فورا غسل کند .

مسأله 1634 :

هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود وببيند محتلم شده اگرچه بداند پيش از اذان صبح محتلم شده روزه او صحيح است .

مسأله 1635 :

کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد ، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند ، اگرچه از روى عمد نباشد روزه او باطل است .

مسأله 1636 :

کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد ، اگر بعد اذان صبح بيدار شود وببيند محتلم شده وبداند پيش از اذان محتلم شده است ، روزه او باطل است ولو وقت قضاى روزه تنگ باشد .

مسأله 1637 :

اگر در روزه واجبى غير روزه رمضان وقضاى آن ، تا اذان صبح جنب بماند واز روى عمد باشد يا نباشد ، وقت آن روزه معين باشد مثلا نذر کرده که آن روز را روزه بگيرد ، يا معين نباشد روزه اش صحيح است .

مسأله 1638 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وعمدا غسل نکند ، يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم نکند در خصوص روزه رمضان روزه اش باطل است .

/ صفحة 282 /

مسأله 1639 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وبراى غسل وقت نداشته باشد ، چنانچه بخواهد روزه واجبى بگيرد که مثل روزه رمضان وقت آن معين است ، ويا بخواهد روزه مستحب يا روزه واجبى بگيرد که مثل روزه کفاره وقت آن معين نيست ، مى تواند بدون تيمم روزه بگيرد .

مسأله 1640 :

اگر زن نزديک اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وبراى هيچ کدام از غسل وتيمم وقت نداشته باشد يا بعد از اذان بفهمد که پيش از اذان پاک شده روزه او صحيح است ، چه روزه اى را که مى گيرد مثل روزه رمضان واجب معين باشد ، وچه روزه مستحب يا روزه اى باشد که مثل روزه کفاره وقت آن معين نيست .

مسأله 1641 :

اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاک شود ، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند ، اگرچه نزديک مغرب باشد ، روزه او باطل است .

مسأله 1642 :

اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش کند وبعد از يک روز يا چند روز يادش بيايد ، روزه هايى که گرفته صحيح است .

مسأله 1643 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهى کند وتا اذان غسل نکند ، روزه اش باطل است . ولى چنانچه کوتاهى نکند مثلا منتظر باشد که ، حمام گرم شود ، اگرچه سه مرتبه بخوابد وتا اذان غسل نکند روزه او صحيح است .

مسأله 1644 :

اگر زنى که در حال استحاضه است ، غسلهاى روز خود را به تفصيلى که در احکام استحاضه در صفحه 61 گفته شد ، بجا آورد ، روزه او صحيح است .

مسأله 1645 :

کسى که مس ميت کرده يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميت رسانده ، مى تواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد . واگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد ، روزه او باطل نمى شود .

/ صفحة 283 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS