6- فرو بردن سر در آب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6- فرو بردن سر در آب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6 - فرو بردن سر در آب

مسأله 1616 :

اگر روزه دار عمدا تمام سر را در آب فرو برد ، اگر چه باقى بدن او از آب بيرون باشد ، روزه اش باطل مى شود ، ولى اگر تمام بدن را آب بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد ، روزه اش باطل نمى شود .

مسأله 1617 :

اگر نصف سر را يک دفعه و نصف ديگر آن را دفعهء ديگر در آب فرو برد ، روزه اش باطل نمى شود .

مسأله 1618 :

اگر شک کند که تمام سر زير آب رفته يا نه ، روزه اش صحيح است ، ولى اگر به قصد اين که تمام سر را زير آب ببرد در آب فرو رود و شک کند تمام سر زير آب رفته يا نه ، روزه اش باطل است ، ولى کفاره ندارد .

مسأله 1619 :

اگر تمام سر زير آب برود ولى مقدارى از موها بيرون بماند ، روزه اش باطل مى شود .

مسأله 1620 :

سر فرو بردن در غير آب از مايعات - مانند شير و آب مضاف - روزه را باطل نمى کند ، و بنابر احتياط واجب از فرو بردن سر در گلاب اجتناب کند .

مسأله 1621 :

اگر روزه دار بى اختيار در آب بيفتد و تمام سر او را آب بگيرد ، يا فراموش کند که روزه است و سر در آب فرو برد ، روزه ء او باطل نمى شود .

مسأله 1622 :

اگر به خيال اين که آب سر او را نمى گيرد ، خود را در آب بيندازد و آب تمام سر او را بگيرد ، روزه اش اشکال ندارد .

مسأله 1623 :

اگر فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد ، يا ديگرى به زور سر او را در آب فرو برد ، چنانچه در زير آب يادش بيايد که روزه است يا آن کس دست بردارد ، بايد فورا سر را بيرون آورد ، و چنانچه بيرون نياورد روزه اش باطل مى شود .

مسأله 1624 :

اگر فراموش کند که روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد ، روزه و غسل او هر دو صحيح است .

مسأله 1625 :

اگر بداند که روزه است و عمدا براى غسل سر را در آب فرو برد ، چنانچه روزه ء او روزه ء ماه رمضان باشد ، روزه و غسل او هر دو باطل است ، و همچنين است حکم روزه ء قضاى ماه رمضانى که براى خودش به جا مى آورد بعد از زوال بنابر احتياط ، ولى اگر روزه ء مستحب باشد يا روزه ء واجب ديگرى باشد - چه واجب معين باشد ، مانند روزه اى که نذر کرده باشد در روز معين بگيرد ، و يا غير معين باشد مانند روزه ء کفاره - غسل او صحيح است و روزه اش باطل مى شود .

مسأله 1626 :

اگر براى آن که کسى را از غرق شدن نجات دهد ، سر در آب فرو برد ، اگر چه نجات دادن او واجب باشد ، روزه اش باطل مى شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS