3- استمناء (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

3- استمناء (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

3 - استمناء

مسأله 1589 :

اگر روزه دار استمناء کند يعنى با خود يا غير خود کارى کند غير از جماع که منى از او بيرون آيد روزه اش باطل مى شود .

مسأله 1590 :

اگر بى اختيار منى از او بيرون آيد روزه اش باطل نيست . ولى اگر کارى کند که به اختيار منى از او بيرون آيد چنانچه احتمال بدهد خروج منى را به واسطه آن کار روزه اش باطل مى شود واگر اطمينان داشته که خارج نمى شود روزه باطل نمى شود .

مسأله 1591 :

هرگاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى شود يعنى در خواب منى از او بيرون مى آيد واجب نيست نخوابيدن واگر بخوابد رزوه اش باطل نمى شود .

مسأله 1592 :

اگر روزه دار در حال بيرون آمدن منى از خواب بيدار شود ، واجب نيست از بيرون آمدن جلوگيرى کند .

مسأله 1593 :

روزه دارى که محتلم شده ، مى تواند بول کند وبه دستورى که در صفحه 13 گفته شد استبراء نمايد . اگرچه بداند به واسطه بول يا استبراء کردن باقى مانده منى از مجرى بيرون مى ايد .

مسأله 1594 :

روزه دارى که محتلم شده اگر بداند منى در مجرى مانده ودر صورتى که پيش از غسل بول نکند بعد از غسل منى از او بيرون مى آيد لازم نيست پيش از غسل بول کند .

مسأله 1595 :

کسى که مى داند که اگر عمدا منى از خود بيرون آورد ، روزه اش

/ صفحة 276 /

باطل مى شود ، در صورتى که به قصد بيرون آمدن منى با کسى بازى وشوخى کند ، اگر چه منى از او بيرون نيايد ، روزه اش باطل مى شود .

مسأله 1596 :

اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منى با کسى بازى وشوخى کند چنانچه اطمينان دارد که منى از او خارج نمى شود ، اگرچه اتفاقا منى بيرون آيد روزه او صحيح است ولى اگر اطمينان ندارد در صورتى که منى از او بيرون آيد ، روزه اش باطل است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS