مسائل متفرقه ارث (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه ارث (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه ارث

مسأله 2773 :

قرآن وانگشتر وشمشير ميت ولباسى را که پوشيده يا مهيا شده براى پوشيدن مال پسر بزرگتر است واگر ميت از سه چيز اول بيشتر از يکى دارد ، مثلا دو قرآن يا دو انگشتر دارد يکى بيشتر مال او نيست ولى لباس هر چه باشد به او تعلق دارد .

مسأله 2774 :

اگر پسر بزرگ ميت بيش از يکى باشد مثلا از دوزن او در يک وقت دو پسر به دنيا آمده باشند ، بايد لباس وقرآن وانگشتر وشمشير ميت را به طور مساوى بين خودشان قسمت کنند .

مسأله 1775 :

اگر ميت قرض داشته باشد ، چنانچ قرضش به اندازه مال او يا زيادتر باشد ، بايد چهار چيزى هم که مال پسر بزرگتر است ودر

مسأله پيش ذکر شد ، به قرض او بدهند ، واگر قرضش کمتر از مال او باشد ، نبايد از آن چهار چيزى که به پسر بزرگتر مى رسد ، به نسبت به قرض او بدهند ، مثلا اگر همه دارايى او شصت تومان است وبه مقدار بيست تومان آن از چيزهايى است که مال پسر بزرگتر است وسى تومان هم قرض دارد ، قرض را از چهل تومان باقى مى دهند .

مسأله 2776 :

مسلمان از کافر ارث مى برد ولى کافر اگر چه پدر يا پسر ميت باشد از او ارث نمى برد .

مسأله 2777 :

اگر کسى يکى از خويشان خود را عمدا وبه ناحق بکشد ، از او ارث نمى برد ، ولى اگر از روى خطا باشد مثل آنکه سنگ را به هوا بيندازد . / صفحة 485 / واتفاقا به يکى از خويشان او بخورد واو را بکشد از او ارث مى برد ولى از ديه قتل که بعدا بيان مى شود ارث نمى برد .

مسأله 2778 :

هر گاه بخواهند ارث را تقسيم کنند ، براى بچه از که در شکم است که اگر زنده بدنيا بيايد ارث مى برد ، سهم دو پسر را کنار مى گذارند . ولى اگر احتمال بدهند بيشتر است مثلا احتمال بدهند که زن به سه بچه حامله باشد ، سهم سه پسر را کنار مى گذارند ، وچنانچه مثلا يک پسر يا يک دختر به دنيا آمده ، زيادى را ورثه بين خودشان تقسيم مى کنند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS