شرایط استفاده ی مالی که اجاره می دهند (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

شرایط استفاده ی مالی که اجاره می دهند (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

شرايط استفاده اى که مال را براى آن اجاره مى دهند

مسأله 2183 :

استفاده اى که مال را براى آن اجاره دهند سه شرط دارد : اول - آنکه حلال باشد ، بنابر اين اجاره دادن دکان براى شراب فروشى ، يا نگهدارى شراب وکرايه دادن حيوان براى حمل ونقل شراب باطل است . دوم - اگر چيزى را که اجاره مى دهند چند فائده دارد ، بايد فايده اى را که مستأجر بايد از آن ببرد معين نمايند مثلا اگر حيوانى را که سوارى مى دهد وبار مى برد اجاره دهند ، بايد در موقع اجاره معين کنند که سوارى يا بار برى آن ، مال مستأجر است يا همه فائده هاى آن . سوم - مدت استفاده را معين نمايند واگر مدت معلوم نباشد ولى عمل را معين کنند مثا با خياط قرار بگذارند که لباس معينى را به طور مخصوصى بدوزد کافى است .

مسأله 2184 :

اگر ابتداى مدت اجاره را معين نکنند ، ابتداى آن بعد از خواندن صيغه اجاره است .

مسأله 2185 :

اگر خانه اى را مثلا يکساله اجاره دهند وابتداى آن را يک ماه بعد از خواندن صيغه قرار دهند اجاره صحيح است ، اگر چه موقعى که صيغه مى خوانند خانه در اجاره ديگرى باشد .

مسأله 2186 :

اگر مدت اجاره را معلوم نکند وبگويد تا هر وقت در خانه نشستى اجاره آن ، ماهى ده تومان است اجاره صحيح نيست .

/ صفحة 377 /

مسأله 2187 :

اگر به مستأجر بگويد خانه را ماهى ده تومان به تو اجاره دادم اجاره باطل است ، واگر بگويد خانه را يکماهه به ده تومان اجاره دادم وبعد از آن هم هر قدر بنشينى اجاره آن ماهى ده تومان است ، اجاره ماه اول صحيح است .

مسأله 2188 :

خانه اى را که غريب وزاوار در آن منزل مى کنند ومعلوم نيست چقدر در آن مى مانند ، اگر قرار بگذارند که مثلا شبى يک تومان بدهند وصاحب خانه راضى شود استفاده از آن خانه اشکال ندارد ، واين معامله را اباحه به عوض مى نامند ، وچنانچه در حين معامله بنا بگذارند تا هر وقت آن استفاده کننده بخواهد بماند ، نمى تواند آنان را از خانه بيرون کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS