شرایط نماز جمعه (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرایط نماز جمعه (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرايط نماز جمعه

مسأله 1543 :

نماز جمعه تنها توسط مردان منعقد مي شود، ولي زنان هم مي توانند در آن شرکت کنند.

مسأله 1544 :

نماز جمعه بايد به جماعت برگزار شود و نمي توان آن را به طور فرادي بجا آورد.

مسأله 1545 :

همه شرائطي که در نماز جماعت معتبر است در نماز جمعه نيز لازم است، مانند: نبودن حائل، بالاتر نبودن جاي امام، فاصله بيش از حد نداشتن و غير اينها.(1)

مسأله 1546 :

همه شرائطي که در امام جماعت لازم است بايد در امام جمعه هم باشد مانند: عقل، ايمان، حلال زادگي و عدالت. ولي امامت کودکان و زنان در نماز جمعه جائز نيست، گرچه در نمازهاي ديگر براي خودشان براي کودکان مميّز جائز است، و براي زنها احتياط وجوبي در ترک است.

مسأله 1547 :

بر هر مرد مکلّف آزاد غير مسافري که نابينا، بيمار و پير فرتوت نباشد، نماز جمعه واجب است البته در صورتي که فاصله او تا محلّ اقامه جمعه بيش از دو فرسخ نباشد. بنابراين بر کساني که فاقد يکي از شروط باشند حرکت به سوي نمازجمعه به فرض اينکه وجوب تعييني هم داشته باشد واجب نيست گرچه حضور

ـ پيرامون شرائط، موانع، مبطلات، خلل، شک، سهو و غيره به فصل مربوط به نماز جماعت مراجعه شود.

[251]

در آن برايشان هيچ مشقّتي نداشته باشد.

مسأله 1548 :

کمترين فاصله لازم بين دو نمازجمعه، يک فرسخ است.

مسأله 1549 :

کمترين عدد لازم براي انعقاد نماز جمعه پنج نفر است که بايد يکي از آنها امام باشد. پس نماز جمعه با کمتر از 5 نفر واجب نيست و منعقد نمي شود ولي اگر هفت نفر و بيشتر باشند فضيلت جمعه بيشتر خواهد بود.

مسأله 1550 :

در صورت وجود شرائط لازم، نماز جمعه بر سکنه شهرها و شهرکها و حاشيه نشينان آنها و روستائيان، چادرنشينان و بيابانگردهايي که روش زندگي آنها چنين است واجب است.

مسأله 1551 :

فاقدين شرائط وجوب نماز جمعه اگر اتّفاقاً در نماز حاضر شوند يا با مشقّت خود را به آن برسانند نمازشان صحيح است و نماز ظهر بر آنها واجب نيست. همچنين کساني که با وجود باران يا سرماي شديد يا نداشتن پا يا عضو ديگر که موجب مشقّت و اسقاط تکليف نمازجمعه است در نماز جمعه شرکت کرده اند، نمازشان صحيح است. امّا اگر ديوانه به نمازجمعه بپردازد نمازش صحيح نيست ولي نمازجمعه پسران نابالغ صحيح است گرچه نمي توانند مکمّل عدد لازم (5 نفر) باشند همان گونه که نمي توانند به تنهايي تشکيل نمازجمعه بدهند.

مسأله 1552 :

مسافر مي تواند در نماز جمعه شرکت کند و در اين صورت نماز ظهر از او ساقط است. لکن مسافرين به تنهايي (بدون شرکت حاضرين) نمي توانند نماز جمعه تشکيل دهند و در اين صورت نماز ظهر بر آنها واجب است. و نيز مسافر نمي تواند مکمّل عدد لازم (5 نفر) باشد ولي اگر مسافرين قصد اقامه (ده روز يا بيشتر) بنمايند مي توانند نماز جمعه تشکيل دهند.

مسأله 1553 :

زنان مي توانند در نماز جمعه شرکت کنند و نمازشان صحيح است و مجزي از نماز ظهر است اما به تنهايي (بدون شرکت مردان) نمي توانند نماز جمعه تشکيل دهند چنانکه نمي توانند مکمل عدد لازم ـ 5 نفرـ هم باشند، زيرا نماز جمعه با شرکت مردان منعقد مي شود.

مسأله 1554 :

خنثي مشکله(1) مي تواند در نماز جمعه شرکت کند ولي نمي تواند مکمل عدد لازم (5 نفر) يا امام جمعه باشد، پس اگر غير از او فقط چهار نفر جمع شده

ـ کسي که مرد يا زن بودنش اصلاً معلوم نيست.

[252]

باشند نماز جمعه برگزار نمي شود و بايد نماز ظهر بخوانند.

Powered by TayaCMS