اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

اجيـر گرفتن براى نماز

مسأله 1542 :

بعد از مرگ انسان، مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى بجا نياورده، ديگرى را اجير کنند يعنى به او مزد دهند که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله 1543 :

انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام، از طرف زندگان اجير شود. و نيز مى تواند کار مستحبى انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1544 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليدى صحيح بداند.

مسأله 1545 :

اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد. و لازم نيست اسم او را بداند پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجير شده ام کافيست.

مسأله 1546 :

اجير بايد عبادتهاى ميت را به قصد ما فى الذمه او بجا آورد.

مسأله 1547 :

بايد کسى را اجير کنند که اطمينان داشته باشند عمل را بطور صحيح انجام مى دهد.

مسأله 1548 :

کسى که ديگرى را براى نمازهاى ميت اجير کرده اگر بفهمد که عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.

مسأله 1549 :

هر گاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه، اگر چه بگويد انجام داده ام، بنابر احتياط واجب بايد دوباره اجير بگيرد. ولى اگر شک کند که عمل صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.

مسأله 1550 :

کسى را که عذرى دارد و مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مى خواند، نمى شود براى نمازهاى ميت اجير کرد، اگر چه نماز ميت هم همانطور قضا شده باشد.

مسأله 1551 :

مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1552 :

قضاى نمازهاى ميت بنابر احتياط مستحب که ترک آن سزاوار نيست در صورتى که ترتيب آنها معلوم باشد، بايد به ترتيب خوانده شود، اما اگر ترتيب آنها را نمى دانند، بنابر احتياط مستحب با اجير شرط کنند که به قدرى نماز بخواند که ترتيب به عمل آيد و اگر به دستورى که در آخر (مسأله 1555)داده مى شود، عمل شود رعايت احتياط شده، چه يک نفر نمازها را بخواند و چه چند نفر.

مسأله 1553 :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را بطور مخصوصى انجام دهد چنانچه در نظر او باطل نباشد بايد همانطور بجا آورد. و اگر با او شرط نکنند، بايد در آن عمل به تکليف خود رفتار نمايد و احتياط مستحب آنست که از وظيفه خودش و ميت هر کدام به احتياط نزديکتر است به آن عمل کند مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است، سه مرتبه بگويد.

مسأله 1554 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله 1555 :

اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميت اجير کند، بنا بر احتياط مستحب که ترک آن سزاوار نيست بايد براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد، مثلاً اگر با يکى از آنها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگرى قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند و نيز بايد نمازى را که در هر دفعه شروع مى کند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نمازى را که مى خواند صبح باشد يا ظهر يا عصر و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه، نماز يک شبانه روز را تمام کنند و اگر ناقص بگذارند آنرا حساب نکنند و در دفعه بعد نماز يک شبانه روز را از سر شروع نمايند.

مسأله 1556 :

اگر کسى اجير شود که مثلاً در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بنابر احتياط واجب بايد براى نمازهائى که مى دانند يا احتمال مى دهند بجا نياورده، ديگرى را اجير نمايند.

مسأله 1557 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند، اگر پيش از تمام کردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقدارىرا که نخوانده از مال او به ولىّ ميت بدهند. مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولى را که گرفته از مال او به ولىّ ميت بدهند، و اگر شرط نکرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند اما اگر مال نداشته باشد برورثه او چيزى واجب نيست.

مسأله 1558 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد وخودش هم نماز قضا دشته باشد ، بايد از مال او براى نمازهائى که اجير بوده ديگرى را اجير نمايند و اگر چيزى زياد آمد ،در صورتى که وصيت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند ، براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آنرا به مصرف نماز خودش برسانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS