احکام اوقات نماز (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام اوقات نماز (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام وقت نماز

مسأله 750 :

موقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود، که يقين کند وقت داخل شده است، يا دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند، يا يک نفر عادل اگر موجب اطمينان شود.

مسأله 751 :

اگر به واسطه ابر يا غبار يا نابينائى و يا بودن در زندان نتواند در اول وقت نماز، به داخل شدن وقت يقين کند، بايد نماز را تأخير بيندازد تا يقين کند وقت داخل شده است.

مسأله 752 :

اگر دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند، يا انسان يقين کند که وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده نماز او باطل است، و همچنين است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پيش از وقت خوانده، ولى اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده، يا بعد از نماز بفهمد که دربين نماز وقت داخل شده، نماز او صحيح است.

مسأله 753 :

اگر انسان ملتفت نباشد که بايد با يقين به داخل شدن وقت، مشغول نماز شود، چنانچه بعد از نماز هم بفهمد که نماز را در وقت خوانده نماز او صحيح است و اگر بفهمد تمام نماز را پيش از وقت خوانده، يا نفهمد که در وقت خوانده يا پيش از وقت، نمازش باطل است. بلکه اگر بعد از نماز هم بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده بايد دوباره آن نماز را بخواند.

مسأله 754 :

اگر يقين کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بين نماز شک کند که وقت داخل شده يا نه

نماز او باطل است، ولى اگر در بين نماز يقين داشته باشد که وقت شده، و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه نمازش صحيح است.

مسأله 755 :

اگر وقت نماز به قدرى تنگ است، که به واسطه بجا آوردن بعضى از کارهاى مستحب نماز، مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مى شود، بايد آن مستحب را بجا نياورد، مثلاً اگر به واسطه خواندن قنوت، مقدارى از نماز بعد از وقت خوانده مى شود بايد قنوت نخواند.

مسأله 756 :

کسى که به اندازه خواندن يک رکعت نماز وقت دارد بايد نماز را به نيت ادا بخواند، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد.

مسأله 757 :

کسى که مسافر نيست، اگر تامغرب به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند. و همچنين اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند، و اگر کمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را قضا نمايد.

مسأله 758 :

کسى که مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند، و اگر کمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند. و اگر شخص مختار تا نصف شب به اندازه خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را قضا نمايد. و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود که به مقدار يک رکعت يا بيشتر وقت به نصف شب مانده است، بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا بجا آورد.

مسأله 759 :

مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند و راجع به آن خيلى سفارش شده است، و هر چه به اول وقت نزديکتر باشد بهتر است، مگر آنکه تأخير آن از جهتى بهتر باشد، مثلاً صبر کند که نماز را به جماعت بخواند.

مسأله 760 :

هر گاه انسان عذرى دارد که اگر بخواهد در اول وقت، نماز بخواند، ناچار است مثلاً با تيمم يا با لباس نجس نماز بخواند، چنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقى است، مى تواند در اول وقت، نماز بخواند، ولى اگر احتمال دهد که عذر او از بين مى رود، بايد صبر کند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت نماز بخواند. و لازم نيست به قدرى صبر کند که فقط بتواند کارهاى واجب نماز را انجام دهد، بلکه اگر براى مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد، مى تواند تيمم کند و نماز را با آن مستحبات بجا آورد.

مسأله 761 :

کسى که مسائل نماز و شکيات و سهويات را نمى داند و احتمال مى دهد که يکى از اينها در نماز پيش آيد، بايد براى يادگرفتن اينها نماز را از اول وقت تأخير بيندازد، ولى اگر اطمينان دارد که نماز را بطور صحيح تمام مى کند، مى تواند در اول وقت مشغول نماز شود، پس اگر در نماز مسأله اى که حکم آنرا نمى داند پيش نيايد، نماز او صحيح است، و اگر مسأله اى که حکم آنرا نمى داند پيش آيد، جايز است به يکى از دو طرفى که احتمال مى دهد عمل نمايد و نماز را تمام کند، ولى بعد از نماز بايد مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده، دوباره بخواند.

مسأله 762 :

اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه مى کند، در صورتى که ممکن است، بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند و همچنين است اگر کار واجب ديگرى که بايد فوراً آنرا بجا آورد پيش آمد کند مثلاً ببيند مسجد نجس است که بايد اول مسجد را تطهير کند، بعد نماز بخواند و چنانچه اول نماز بخواند، معصيت کرده ولى نماز او صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS