راه نجس شدن چیز پاک (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

راه نجس شدن چیز پاک (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

راه نجس شدن چيزهاى پاک

مسأله 126 :

اگر چيز پاک به چيز نجس برسد و هر دو يا يکى از آنها بطورى تر باشد که ترى يکى به ديگرى برسد چيز پاک نجس مى شود. و اگر ترى بقدرى کم باشد که به ديگرى نرسد، چيزى که پاک بوده نجس نمى شود.

مسأله 127 :

اگر چيز پاکى به چيز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو يا يکى از آنها تر بوده يا نه، آن چيز پاک نجس نمى شود.

مسأله 128 :

دو چيزى که انسان نمى داند کدام پاک و کدام نجس است، اگر چيز پاکى با رطوبت به يکى از آنها برسد نجس نمى شود.

مسأله 129 :

زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد، هر قسمتى که نجاست به آن برسد نجس مى شود و جاهاى ديگر آن پاک است و همچنين است بعض ميوه جات مثل خيار و گلابى و مانند آن.

مسأله 130 :

هر گاه شيره و روغن و مانند اينها طورى باشد که اگر مقدارى از آن را بردارند جاى آن خالى نمى ماند، همين که يک نقطه از آن نجس شد، تمام آن نجس مى شود، ولى اگر طورى باشد که جاى آن در موقع برداشتن خالى بماند، اگر چه بعد پر شود، فقط جائى که نجاست به آن رسيده نجس مى باشد. پس اگر فضله موش در آن بيفتد جائى که فضله افتاده نجس و بقيه پاک است.

مسأله 131 :

اگر مگس يا حيوانى مانند آن روى چيز نجسى که تر است بنشيند و بعد روى چيز پاکى که آنهم تر است بنشيند، چنانچه انسان بداند نجاست همراه آن حيوان بوده، چيز پاک نجس مى شود، و اگر نداند پاک است.

مسأله 132 :

اگر جائى از بدن که عرق دارد نجس شود و عرق از آنجا به جاى ديگر برود، هر جا که عرق به آن برسد نجس مى شود. و اگر عرق به جاى ديگر نرود جاهاى ديگر بدن پاک است.

مسأله 133 :

اخلاطى که از بينى يا گلو مى آيد، اگر خون داشته باشد، جائى که خون دارد نجس و بقيه آن پاک است. پس اگر به بيرون دهان يا بينى برسد، مقدارى را که انسان يقين دارد جاى نجس اخلاط به آن رسيده نجس است و محلى را که شک دارد جاى نجس به آن رسيده يا نه پاک مى باشد.

مسأله 134 :

اگر آفتابه اى را که ته آن سوراخ است روى زمين نجس بگذارند چنانچه آب، طورى زير آن جمع گردد که با آب آفتابه يکى حساب شود، آب آفتابه نجس مى شود، بلکه اگر آب بر زمين جارى شود يا فرو رود، در صورتى که سوراخ آفتابه به زمين نجس متصل باشد به طورى که مانع از تدافع و فشار شود نيز آب محکوم به نجاست است، ولى اگر سوراخ آن به زمين نجس متصل نباشد و آب زير آفتابه هم با آب داخل آن يکى حساب نشود يا آنکه آب داخل آن با فشار بيرون آيد، آب آفتابه نجس نمى شود.

مسأله 135 :

اگر چيزى داخل بدن شود و به نجاست برسد، در صورتىکه بعد از بيرون آمدن، آلوده به نجاست نباشد پاک است. پس اگر اسباب اماله يا آب آن در مخرج غائط وارد شود، يا سوزن يا چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و بعد از بيرون آمدن به نجاست آلوده نباشد نجس نيست. و همچنين است آب دهان و بينى اگر در داخل به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS