غسل مس میت‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسل مس میت‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسل مس ميت

مسأله 527 :

اگر کسى بدن انسان مرده اى را که سرد شده و غسلش نداده اند، مس کند يعنى جائى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مس ميت نمايد، چه در خواب مس کند چه در بيدارى با اختيار مس کند يا بى اختيار حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميت برسد بايد غسل کند، ولى اگر حيوان مرده اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.

مسأله 528 :

براى مس مرده اى که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگر چه جائى را که سرد شده مس نمايد.

مسأله 529 :

اگر موى خود را به بدن ميت برساند يا بدن خود را به موى ميت يا موى خود را به موى ميت برساند، چنانچه مو خيلى بلند و خارج از متعارف نباشد بنحوى که عرفاً مس ميت بر او صدق نمايد بايد غسل کند.

مسأله 530 :

براى مس بچه مرده، حتى بچه سقط شده اى که چهار ماه او تمام شده غسل مس ميت واجب است. و بنابر احتياط مستحب براى بچه سقط شده اى که از چهار ماه کمتر دارد غسل کند، بنابر اين اگر بچه چهار ماهه اى مرده به دنيا بيايد، چنانچه بدن او در حال سقط شدن سرد شده باشد، مادر او بايد غسل مس ميت کند، و اما اگر از چهار ماه کمتر داشته باشد، واجب نيست مادر او غسل نمايد.

مسأله 531 :

بچه اى که بعد از مردن مادر به دنيا مى آيد، چنانچه در آنحال بدن مادرش سرد شده باشد، وقتى بالغ شد واجبست غسل مسّ ميت کند.

مسأله 532 :

اگر شخصى، ميتى را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نمايد غسل بر او واجب نمى شود، ولى اگر پيش از آنکه غسل سوم تمام شود جائى از بدن او را مس کند اگر چه غسل سوم آنجا تمام شده باشد، بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 533 :

اگر ديوانه يا بچه نابالغى ميت را مس کند، بعد از آنکه آن ديوانه عاقل يا بچه، بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 534 :

اگر از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند، قسمتى که داراى استخوان است جدا شود و پيش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آنرا مس نمايد، بايد غسل مس ميت کند، ولى اگر قسمتى که جدا شده استخوان نداشته باشد براى مس آن، غسل احوط است.

مسأله 535 :

براى مس استخوانى که گوشت ندارد و آنرا غسل نداده اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده، بنابر احتياط واجب بايد غسل کرد و همچنين است براى مس دندانى که از مرده جدا شده، در صورتى که آن مرده را غسل نداده باشند، ولى براى مس دندانى که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، يا گوشت آن خيلى کم است، غسل واجب نيست.

مسأله 536 :

غسل مس ميت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند، ولى کسى که غسل مس ميت کرده، اگر بخواهد نماز بخواند، بايد وضو هم بگيرد.

مسأله 537 :

اگر چند ميت را مس کند يا يک ميت را چند بار مس نمايد يک غسل کافى است.

مسأله 538 :

براى کسى که بعد از مس ميت غسل نکرده است، توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره هائى که سجده واجب دارد مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند و وضو بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS