احکام بعد از مرگ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام بعد از مرگ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام بعد از مرگ

مسأله 547 :

بعد از مرگ مستحب است، چشمها و لبها و چانه ميت را ببندند و دست و پاى او را دراز کنند و پارچه اى روى او بيندازند و اگر شب مرده است، در جائى که مرده چراغ روشن کنند و براى تشييع جنازه او مؤمنين را خبر کنند و در دفن او عجله نمايند، ولى اگر يقين به مردن او ندارند بايد صبر کنند تا معلوم شود، و نيز اگر ميت زن حامله باشد و بچه در شکم او زنده باشد، بايد به قدرى دفن را عقب بيندازند، که پهلوى چپ او را بشکافند و طفل را بيرون آورند و پهلو را بدوزند.

احکام غسل و کفن و نماز و دفن ميت

مسأله 548 :

غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامى نباشد بر هر مکلفى واجب است، و اگر بعضى انجام دهند از ديگران ساقط مى شود، و چنانچه هيچکس انجام ندهد، همه معصيت کرده اند.

مسأله 549 :

اگر کسى مشغول کارهاى ميت شود بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند، ولى اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد، بايد ديگران تمام کنند.

مسأله 550 :

اگر انسان يقين کند که ديگرى مشغول کارهاى ميت شده واجب نيست به کارهاى ميت اقدام کند، ولى اگر شک يا گمان دارد، بايد اقدام نمايد.

مسأله 551 :

اگر کسى بداند غسل يا کفن يا نماز يا دفن ميت را باطل انجام داده اند، بايد دوباره انجام دهد، ولى اگر گمان دارد که باطل بوده، يا شک دارد که درست بوده يا نه، لازم نيست اقدام نمايد.

مسأله 552 :

براى غسل و کفن و نماز و دفن ميت، بايد از ولى او اجازه بگيرند.

مسأله 553 :

ولى زن شوهر او است و بعد از او، مردهائى که از ميت ارث مى برند مقدم بر زنهاى ايشانند

مسأله 554 :

اگر کسى بگويد من وصىّ يا ولىّ ميّتم، يا ولى ميت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن ميت را انجام دهم، چنانچه به حرف او اطمينان دارند و ديگرى هم نمى گويد من ولى يا وصى ميتم يا ولى ميت به من اجازه داده است، انجام کارهاى ميت با اوست و اگر به حرف او اطمينان ندارند، يا ديگرى مى گويد من ولى يا وصى ميتم، يا ولى ميت به من اجازه داده است، در صورتى که دو نفر عادل به گفته اولى شهادت دهند بايد حرف او را قبول کرد.

مسأله 555 :

اگر ميت براى غسل و کفن و دفن و نماز خود غير از ولى کس ديگرى را معين کند، احتياط واجب آن است که ولى و آن کس، هر دو اجازه بدهند و لازم نيست کسى که ميت، او را براى انجام اين کارها معين کرده، اين وصيت را قبول کند، ولى اگر قبول کرد، بايد به آن عمل نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS