عده طلاق (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

عده طلاق (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

عــده طلاق

مسأله 2518 :

زنى که نه سالش تمام نشده و زن يائسه(1) عده ندارد، يعنى اگر چه شوهرش با او نزديکى کرده باشد، بعد از طلاق مى تواند فوراً شوهر کند.

مسأله 2519 :

زنى که نه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر شوهرش با او نزديکى کند و طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عده نگهدارد، يعنى بعد از آنکه در پاکى طلاقش داد، بقدرى صبر کند که دوباره حيض ببيند و پاک شود، و همينکه حيض سوم بعد از طلاق را ديد عده او تمام مى شود و مى تواند شوهر کند، ولى اگر پيش از نزديکى کردن با او طلاقش بدهد عده ندارد، يعنى مى تواند بعد از طلاق فوراً شوهر کند.

مسأله 2520 :

زنى که حيض نمى بيند، اگر در سن زنهائى باشد که حيض مى بينند، چنانچه شوهرش او را طلاق دهد، بايد بعد از طلاق تا سه ماه عده نگهدارد.

مسأله 2521 :

زنى که عده او سه ماه است، اگر اول ماه طلاقش بدهند، بايد سه ماه هلالى يعنى از موقعى که ماه ديده مى شود تا سه ماه عده نگهدارد، و اگر در بين ماه طلاقش بدهند، بايد باقى ماه را با دوماه بعد از آن و نيز کسرى ماه اول را از ماه چهارم عده نگهدارد تا سه ماه تمام شود، مثلاً اگر غروب روز بيستم ماه طلاقش بدهند، و آن ماه بيست و نه روز باشد، بايد نه روز باقيمانده را با دو ماه بعد از آن و بيست روز از ماه چهارم عده نگهدارد، و احتياط مستحب آنست که از ماه چهارم بيست و يک روز عده نگهدارد، تا با مقدارى که از ماه اول عده نگه داشته سى روز شود.

مسأله 2522 :

اگر زن آبستن را طلاق دهند، عده اش تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچه اوست بنابراين اگر مثلاً يک ساعت بعد از طلاق بچه به دنيا آيد عده اش تمام مى شود.

مسأله 2523 :

زنى که نه سالش تمام شده و يائسه نيست(2) اگر صيغه شود مثلاً يک ماهه يا يکساله شوهر کند، چنانچه شوهرش با او نزديکى نمايد و مدت آن زن تمام شود، يا شوهر مدت را به او ببخشد بايد عده نگهدارد، پس اگر حيض مى بيند بايد به مقدار دو حيض عده نگهدارد و شوهر نکند، و اگر حيض نمى بيند بايد چهل و پنج روز از شوهر کردن خوددارى نمايد.

مسأله 2524 :

ابتداى عده طلاق از موقعى است که خواندن صيغه طلاق تمام مى شود، چه زن بداند طلاقش داده اند يا نداند، پس اگر بعد از تمام شدن عده بفهمد که او را طلاق داده اند، لازم نيست دوباره عده نگهدارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS