شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

شرائط سر بريدن حيوان

مسأله 2602 :

سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:

اول ـ کسى که سر حيوان را مى برد چه مرد باشد، چه زن، بايد مسلمان باشد و اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم نکند، و بچه مسلمان هم اگر مميز باشد يعنى خوب و بد را بفهمد مى تواند سر حيوان را ببرد.

دوم ـ سر حيوان را با چيزى ببرند که از آهن باشد ولى چنانچه آهن پيدا نشود و طورى باشد که اگر سر حيوان را نبرند مى ميرد، با چيز تيزى که چهار رگ آنرا جدا کند مانند شيشه و سنگ تيز، مى شود سر آنرا بريد.

سوم ـ در موقع سر بريدن، گردن و دست و پا و شکم حيوان رو به قبله باشد، و کسى که مى داند بايد رو به قبله سر ببرد، اگر عمداً حيوان را رو به قبله نکند، حيوان حرام مى شود، ولى اگر فراموش کند، يا مسأله را نداند، يا قبله را اشتباه کند، يا نداند قبله کدام طرف است، يا نتواند حيوان را رو به قبله کند، اشکال ندارد.

چهارم ـ وقتى مى خواهد سر حيوان را ببرد، يا کارد به گلويش بگذارد، به نيت سر بريدن، نام خدا را ببرد، و همينقدر که بگويد بسم الله کافى است، و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد، آن حيوان پاک نمى شود و گوشت آنهم حرام است، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشکال ندارد.

پنجم ـ حيوان بعد از سر بريدن حرکتى بکند، اگر چه مثلاً چشم يا دم خود را حرکت دهد، يا پاى خود را به زمين زند.

دستور کشتن شتر

مسأله 2603 :

اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد، بايد با پنج شرطى که براى سربريدن حيوانات گفته شد، کارد يا چيز ديگرى را که از آهن و برنده باشد، در گودى بين گردن و سينه اش فرو کنند.

مسأله 2604 :

وقتى مى خواهند کارد را به گردن شتر فرو ببرند، بهتر است که شتر ايستاده باشد، ولى اگر در حالى که زانوها را به زمين زده، يا به پهلو خوابيده و دست و پا و سينه اش رو به قبله است، کارد را در گودى گردنش فرو کنند اشکال ندارد.

مسأله 2605 :

اگر بجاى اينکه کارد را در گودى گردن شترفرو کنند، سر آنرا ببرند، يا گوسفند و گاو و مانند اينها را مثل شتر کارد در گودى گردنشان فرو کنند، گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است، ولى اگر چهار رگ شتر را ببرند و تا زنده است به دستورى که گفته شد کارد در گودى گردنش فرو کنند، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، و نيز اگر کارد در گودى گردن گاو و گوسفند و مانند اينها فرو کنند، و تا زنده است سر آنرا ببرند حلال و پاک مى باشد.

مسأله 2606 :

اگر حيوانى سرکش شود و نتوانند آنرا به دستورى که در شرع معين شده بکشند، يا مثلاً در چاه بيفتد و احتمال بدهند که در آنجا بميرد و کشتن آن به دستور شرع ممکن نباشد، هر جاى بدنش را که زخم بزنند و در اثر زخم جان بدهد حلال مى شود، و رو به قبله بودن آن لازم نيست ولى بايد شرطهاى ديگرى را که براى سربريدن حيوانات گفته شد دارا باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS