احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام سربريدن و شکار کردن حيوانات

مسأله 2591 :

اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى که بعداً گفته مى شود سر ببرند، وحشى باشد يا اهلى بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، ولى حيوانى که نجاستخوار شده، اگر به دستورى که در شرع معين نموده اند، آنرا استبراء نکرده باشند و حيوانى که انسان با آن وطى و نزديکى کرده بعد از سربريدن، گوشت آنها حلال نيست.

مسأله 2592 :

حيوان حلال گوشت وحشى مانند آهو و کبک و بزکوهى و حيوان حلال گوشتى که اهلى بوده و بعداً وحشى شده مثل گاو و شتراهلى که فرار کرده و وحشى شده است، اگر به دستورى که بعداً گفته مى شود آنها را شکار کنند پاک و حلال است، ولى حيوان حلال گوشت اهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى و حيوان حلال گوشت وحشى که به واسطه تربيت کردن، اهلى شده است، با شکار کردن پاک و حلال نمى شود.

مسأله 2593 :

حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شکار کردن پاک و حلال مى شود که بتواند فرار کند يا پرواز نمايد، بنابراين بچه آهو که نمى تواند فرار کند و بچه کبک که نمى تواند پرواز نمايد با شکار کردن پاک و حلال نمى شود، و اگر آهو و بچه اش را که نمى تواند فرار کند، با يک تير شکار نمايند آهو حلال و بچه اش حرام است.

مسأله 2594 :

حيوان حلال گوشتى که مانند ماهى خون جهنده ندارد، اگر بخودى خود بميرد پاک است، ولى گوشت آنرا نمى شود خورد.

مسأله 2595 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد، مانند مار با سر بريدن حلال نمى شود، ولى مرده آن پاک است.

مسأله 2596 :

سگ و خوک به واسطه سربريدن و شکار کردن پاک نمى شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است، و حيوان حرام گوشتى را که درنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ اگر به دستورى که گفته مى شود سر ببرند، يا با تير و مانند آن شکار کنند پاک است، ولى گوشت آن حلال نمى شود، و اگر با سگ شکارى آنرا شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2597 :

فيل و خرس و بوزينه و موش و حيوانى که مانند مار و سوسمار در داخل زمين زندگى مى کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و بخودى خود بميرند نجسند، بلکه اگر سر آنها را هم ببرند، يا آنها را شکار نمايند، بدنشان پاک نمى شود.

مسأله 2598 :

اگر از شکم حيوان زنده بچه مرده اى بيرون آيد، يا آنرا بيرون آورند خوردن گوشت آن حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS