احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

شکار کردن با سگ شکارى

مسأله 2617 :

اگر سگ شکارى، حيوان وحشى حلال گوشتى را شکار کند، پاک بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد:

اول ـ سگ بطورى تربيت شده باشد که هر وقت آنرا براى گرفتن شکار بفرستند برود، و هر وقت از رفتن جلوگيرى کنند بايستد و نيز بنابر احتياط واجب بايد عادتش اين باشد که تا صاحبش نرسد از شکار نخورد، ولى اگر اتفاقاً شکار را بخورد اشکال ندارد.

دوم ـ صاحبش آنرا بفرستد و اگر پيش خود دنبال شکار رود و حيوان را شکار کند، خوردن آن حيوان حرام است، بلکه اگر پيش خود دنبال شکار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند که زودتر آنرا به شکار برساند، اگر چه به واسطه صداى صاحبش شتاب کند، بنابر احتياط واجب بايد از خوردن آن شکار خوددارى نمايد.

ســوم ـ کسى که سگ را مى فرستد بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد، و اگر کافر يا کسى که اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلى الله عليه و آله وسلم مى کند سگ را بفرستد، شکار آن سگ حرام است.

چهارم ـ وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.

پنجـم ـ شکار به واسطه زخمى که از دندان سگ پيدا کرده بميرد پس اگر سگ، شکار را خفه کند، يا شکار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست.

ششــم ـ کسى که سگ را فرستاده، وقتى برسد که حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سربريدن آن وقت نباشد، و چنانچه وقتى برسد که به اندازه سربريدن وقت باشد، مثلاً حيوان چشم يا دم خود را حرکت دهد، يا پاى خود را به زمين بزند، چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال نيست.

مسأله 2618 :

کسى که سگ را فرستاده اگر وقتى برسد که بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه مثلاً به واسطه بيرون آوردن کارد و مانند آن وقت بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، ولى اگر چيزى همراه او نباشد که با آن، سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد، احتياط واجب آنست که از خوردن آن خوددارى کنند.

مسأله 2619 :

اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شکار کنند، چنانچه همه آنها داراى شرطهائى که گفته شد بوده اند، شکار حلال است، و اگر يکى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شکار حرام است.

مسأله 2620 :

اگر سگ را براى شکار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شکار کند، آن شکار حلال و پاک است، و نيز اگر آن را با حيوان ديگرى شکار کند، هر دوى آنها حلال و پاک مى باشند.

مسأله 2621 :

اگر چند نفر با هم سگ را بفرستند و يکى از آنها کافر باشد، يا عمداً نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است، و نيز اگر يکى از سگهائى را که فرستاده اند به طورى که گفته شد تربيت شده نباشد، آن شکار حرام مى باشد.

مسأله 2622 :

اگر باز يا حيوان ديگرى غير سگ شکارى حيوانى را شکار کنند، آن شکار حلال نيست، ولى اگر وقتى برسند که حيوان زنده باشد، و به دستورى که در شرع معين شده سر آنرا ببرند حلال است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS