احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

مسأله 2632 :

خوردن گوشت مرغى که مثل شاهين چنگال دارد، حرام است، و پرستو حلال مى باشد، و در اخبار مدح از پرستو و هدهد شده، و نهى از اذيت کردن و کشتن اينها شده، و لذا علماء فرموده اند که خوردن گوشت هدد و پرستو کراهت دارد.

دوم ـ از علائم حرمت پرنده ها آنست که بال زدن او در هوا کمتر از بال نزدن او باشد.

سوم ـ از علائم حرمت آنها آنست که نه چينه دان و نه سنگ دان و نه انگشت کوچک پشت پا که شبيه خارى است که به پائين ساق پا متصل است، هيچ يک از اين سه را نداشته باشد.

مسوخ چه در حيوانات پرنده و چه در دريائى و چه در زمينى حرام است. و در کلاغ اقوال و اخبار مختلفه وارد شده است، و احوط بلکه اقوى حرمت جميع اقسام آن است. و در بعض اخبار ذکر شده که طاووس از مسوخ است. و چنگال دارها و درنده ها از حيوانات زمينى حرام است.

مسأله 2633 :

اگر چيزى را که روح دارد از حيوان زنده جدا نمايند، مثلاً دنبه يا مقدارى گوشت از گوسفند زنده ببرند نجس و حرام مى باشد.

مسأله 2634 :

چهارده چيز از حيوانات حلال گوشت حرام است:

1 ـ خون.

2 ـ فضله.

3 ـ نرى.

4 و 5 ـ بچه دان و قرينش(جفت) بنابر احتياط واجب.

6 ـ غدد که آنرا دشول مى گويند.

7 ـ تخم که آنرا دنبلان مى گويند.

8 ـ چيزى که در مغز کله است، و به شکل نخود مى باشد.

9 ـ مغز حرام که در ميان تيره پشت است.

10 ـ پى که در دو طرف تيره پشت است.

11 ـ زهره دان.

12 ـ سپرز(طحال).

13 ـ بول دان(مثانه).

14 ـ حدقه چشم.

و در خبر اسماعيل بن مرار که حدقه چشم مذکور است فرج هم مذکور است لذا 15 ـ فرج است على الاحوط.

مسأله 2635 :

خوردن سرگين و بول حيوان و آب دماغ و چيزهاى خبيث ديگر که طبيعت انسان از آن متنفر است حرام مى باشد، ولى اگر پاک باشد و مقدارى از آن بطورى با چيز حلال مخلوط شود که در نظر مردم نابود حساب شود، خوردن آن اشکال ندارد.

مسأله 2636 :

خوردن گل حرام است و همچنين خوردن خاک حرام است على الاحوط، ولى خوردن کمى از تربت حضرت سيدالشهداء عليه السلام براى شفاء، اشکال ندارد.

مسأله 2637 :

فرو بردن آب بينى و خلط سينه که در دهان آمده حرام نيست، و نيز فرو بردن غذائى که موقع خلال کردن از لاى دندان بيرون مى آيد، اگر طبيعت انسان از آن متنفر نباشد اشکال ندارد.

مسأله 2638 :

خوردن چيزى که براى انسان ضرر مهم دارد حرام است.

مسأله 2639 :

خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است، و اگر کسى با آنها وطى کند يعنى نزديکى نمايد، حرام مى شوند و بايد آنها را از شهر بيرون ببرند، و در جاى ديگر بفروشند.

مسأله 2640 :

اگر با حيوان حلال گوشتى مانند گاو و گوسفند نزديکى کنند، بول و سرگين آنها نجس مى شود و آشاميدن شير آنها هم حرام است، و بايد فورى آن حيوان را بکشند و بسوزانند، و کسى که با آن وطى کرده، پول آنرا به صاحبش بدهد.

مسأله 2641 :

آشاميدن شراب حرام، و در بعضى از اخبار بزرگترين گناه شمره شده است، و اگر کسى آنرا حلال بداند کافر است. از حضرت امام جعفرصادق عليه السلام روايت شده است که فرمودند: شراب ريشه بديها و منشأ گناهان است و کسى که شراب مى خورد، عقل خود را از دست مى دهد و در آن موقع خدا را نمى شناسد و از هيچ گناهى باک ندارد و احترام هيچکس را نگه نمى دارد و حق خويشان نزديک را رعايت نمى کند و از زشتيهاى آشکار رو نمى گرداند و روح ايمان و خداشناسى از بدن او بيرون مى رود و روح ناقص خبيثى که از رحمت خدا دور است در او مى ماند و خدا و فرشتگان و پيغمبران و مؤمنين او را لعنت مى کنند و تا چهل روز نماز او قبول نمى شود و روز قيامت روى او سياه است و زبان از دهانش بيرون مى آيد و آب دهان او به سينه اش مى ريزد و فرياد تشنگى او بلند است.

مسأله 2642 :

نشستن سر سفره اى که در آن شراب مى خورند، اگر انسان يکى از آنان حساب شود حرام است، و چيز خوردن از آن سفره نيز حرام است.

مسأله 2643 :

بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را که نزديک است از گرسنگى يا تشنگى بميرد، نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS