پوشاندن بدن در نماز (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

پوشاندن بدن در نماز (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

پوشاندن بدن در نماز

مسأله 786 :

مرد بايد در حال نماز، اگرچه کسى او را نمى‌بيند عورتين خود را بپوشاند، و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند.

مسأله 787 :

زن بايد در موقع نماز، تمام بدن حتّى سر و موى خود را بپوشاند ولى پوشاندن صورت به مقدارى که در وضو شسته مى‌شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نيست. امّا براى آن که يقين کند که مقدار واجب را پوشانده است، بنابر احتياط مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين‌تر از مچ را هم بپوشاند.

مسأله 788 :

موقعى که انسان قضاى سجده فراموش شده يا تشهّد فراموش شده را بجا مى‌آورد بلکه بنابر احتياط واجب در موقع سجده سهو هم بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند.

مسأله 789 :

اگر انسان عمداً، در نماز عورتش را نپوشاند، نمازش باطل است، بلکه اگر از روى ندانستن مسأله هم باشد بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند.

مسأله 790 :

اگر در بين نماز بفهمد که عورتش پيدا است، بايد آن را بپوشاند و چنانچه پوشاندن عورت زياد طول بکشد در وسعت وقت، نماز را رها کند و دوباره بخواند، ولى اگر بعد از نماز بفهمد که در نماز، عورت او پيدا بوده، نمازش صحيح است.

مسأله 791 :

اگر در حال ايستاده لباسش عورت او را مى‌پوشاند ولى ممکن است در حال ديگر، مثلاً در حال رکوع و سجود نپوشاند، چنانچه موقعى که عورت او پيدا مى‌شود، به وسيله‌اى آن را بپوشاند، نماز او صحيح است. ولى احتياط مستحب آن است که با آن لباس نماز نخواند.

مسأله 792 :

انسان مى‌تواند در نماز، خود را به علف و برگ درختان بپوشاند ولى احتياط آن است موقعى خود را با اينها بپوشاند که چيز ديگرى نداشته باشد.

مسأله 793 :

اگر غير از گل هيچ چيز ندارد که در نماز خود را بپوشاند، با گل خود را بپوشاند و نماز بخواند.

مسأله 794 :

اگر چيزى ندارد که در نماز خود را با آن بپوشاند چنانچه احتمال دهد که پيدا مى‌کند، بنابر احتياط واجب بايد نماز را تأخير بيندازد، و اگر چيزى پيدا نکرد، در آخر وقت مطابق وظيفه‌اش نماز بخواند.

مسأله 795 :

کسى که مى‌خواهد نماز بخواند، اگر براى پوشاندن خود حتّى‌برگ درخت و علف نداشته باشد و احتمال ندهد، که تا آخر وقت چيزى پيدا کند که خود را با آن بپوشاند، در صورتى که نامحرم او را مى‌بيند بايد نشسته نماز بخواند و عورت خود را با ران خود بپوشاند و اگر کسى او را نمى‌بيند، ايستاده نماز بخواند و جلوى خود را با دست بپوشاند و در هر صورت رکوع و سجود را با اشاره انجام مى‌دهد و براى سجود سر را قدرى پايين‌تر مى‌آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS