3- تکبیرة الاحرام (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

تکبيرة الاحرام‌

مسأله 946 :

گفتن اللَّه اکبر در اوّل هر نماز واجب و رکن است و بايد حروف «اللَّه» و حروف «اکبر» و دو کلمه «اللَّه اکبر» را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو کلمه به عربى صحيح گفته شود و اگر به عربى غلط بگويد، يا مثلاً ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست.

مسأله 947 :

نبايد تکبيرة الاحرام نماز را به چيزى که پيش از آن مى‌خواند، مثلاً به اقامه يا به دعايى که پيش از تکبير مى‌خواند بچسباند يعنى همزه «اللَّه اکبر» را به جهت اتّصال به قبل ساقط نکند.

مسأله 948 :

اگر انسان بخواهد «اللَّه اکبر» را به چيزى که بعد از آن مى‌خواند مثلاً به «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» بچسباند واجب نيست «ر» اکبر را ضمّه بدهد. هر چند احتياط مستحبّ آن است که «اللَّه اکبر» را به بعد آن نچسباند.

مسأله 949 :

موقع گفتن تکبيرة الاحرام، بايد بدن آرام باشد و اگر عمداً در حالى‌که بدنش حرکت دارد، تکبيرة الاحرام را بگويد، باطل است. آرام بودن و استقرار در مقابل قدم برداشتن مى‌باشد نه در مقابل لرزش و حرکت دادن دستها و سر.

مسأله 950 :

تکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طورى بخواند که خودش بشنود و اگر به واسطه سنگينى يا کرى گوش يا سر و صداى زياد نمى‌شنود، بايد طورى بگويد که اگر مانعى نباشد بشنود.

مسأله 951 :

کسى که لال است يا زبان او مرضى دارد که نمى‌تواند «اللَّه اکبر» را درست بگويد، بايد به هر طورى که مى‌تواند بگويد و اگر هيچ نمى‌تواند بگويد بايد در قلب خود بگذراند و براى تکبير با انگشت اشاره کند و زبانش را هم اگر مى‌تواند حرکت دهد.

مسأله 952 :

کسى که نمى‌تواند تکبيرة الاحرام را صحيح بگويد اگر وقت وسعت دارد واجب است که برود و ياد بگيرد، امّا در تنگى وقت واجب است که کسى را بگمارد که تکبيرة الاحرام را به او تلقين کند اگر چه بوسيله اجاره کردن باشد و اگر نتوانست همان طور که مى‌تواند بگويد و اگر قدرت اداى اين را هم نداشت هر طور که مى‌تواند بگويد.

مسأله 953 :

مستحب است بعد از تکبيرة الاحرام بگويد:

«يا مُحسِنُ قَد اَتَاکَ المُسييُ وَ قَد اَمَرتَ المُحسِنَ اَن يَتَجَاوَزَ عَنِ المُسيِي اَنتَ المُحسِنُ وَ اَنَا المُسييُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَجاوَز عَن قَبيحِ مَا تَعلَمُ مِنّي».

يعنى اى خدايى که به بندگان احسان مى‌کنى بنده گنهکار به در خانه تو آمده و تو امر کرده‌اى که نيکوکار از گنهکار بگذرد، تو نيکوکارى و من گناهکار، به حقّ محمّد و آل محمّد9 رحمت خود را بر محمّد و آل محمّد(ص) بفرست و از بديهايى که مى‌دانى از من سر زده بگذر.

مسأله 954 :

مستحب است موقع گفتن تکبير اوّل نماز و تکبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد و گذراندن دستها از گوشها و بالاتر از سر بردن مکروه مى‌باشد. و مستحبّ است در نماز جماعت امام تکبير را بلند و مأموم آهسته بگويد.

مسأله 955 :

اگر شکّ کند که تکبيرة الاحرام را گفته يا نه چنانچه مشغول خواندن چيزى، هر چند مستحبّ، شده به شکّ خود اعتنا نکند و اگر چيزى نخوانده، بايد تکبير را بگويد.

مسأله 956 :

اگر بعد از گفتن تکبيرة الاحرام شکّ کند که آن را صحيح گفته يا نه، بايد به شکّ خود اعتنا نکند.

مسأله 957 :

اگر شک کند تکبيرى را که گفته تکبيرة الاحرام بوده يا تکبير رکوع بنا را بر تکبيرة الاحرام بگذارد و شروع به حمد نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS