وقت نماز ظهر و عصر (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

وقت نماز ظهر و عصر (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

وقت نماز ظهر و عصر

مسأله 724 :

وقت نماز ظهر و عصر از اوّل ظهر شرعى تا هنگام غروب خورشيد است و بهترين راه براى پى بردن به وقت ظهر استفاده از شاخص مى‌باشد؛ بدين ترتيب که اگر چوب يا چيزى مانند آن را، راست در زمين هموار فرو برند صبح که خورشيد بيرون مى‌آيد، سايه آن به طرف مغرب مى‌افتد و هرچه آفتاب بالا مى‌آيد اين سايه کم مى‌شود و در شهرهاى ما در اوّل ظهر شرعى‌به آخرين درجه کمى مى‌رسد و ظهر که گذشت، سايه آن به طرف مشرق برمى‌گردد و هرچه خورشيد رو به مغرب مى‌رود، سايه زيادتر مى‌شود؛ بنابراين وقتى سايه به آخرين درجه کمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت، معلوم مى‌شود ظهر شرعى شده است ولى در بعضى شهرها مثل مکّه مکرّمه که گاهى موقع ظهر سايه به کلّى از بين مى‌رود، بعد از آن که سايه دوباره پيدا شد، معلوم مى‌شود ظهر شده است.

مسأله 725 :

نماز ظهر و عصر هر کدام وقت مخصوص و مشترکى دارند: وقت مخصوص نماز ظهر از اوّل ظهر است تا وقتى که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد، و وقت مخصوص نماز عصر موقعى است که به اندازه خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد، که اگر کسى تا اين موقع نماز ظهر را نخواند، نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند و مابين وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر، وقت مشترک نماز ظهر و نماز عصر است و اگر کسى اشتباهاً نماز ظهر يا عصر را در وقت مخصوص ديگرى بخواند نمازش صحيح است.

مسأله 726 :

اگر پيش از خواندن نماز ظهر، سهواً مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشتباه کرده است، بايد نيّت را به نماز ظهر برگرداند يعنى نيّت کند که آنچه تا حال خوانده‌ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى‌خوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از آن که نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند. و فرقى ندارد که در وقت مختصّ ظهر باشد يا در وقت مشترک. و همچنين اگر بعد از نماز بفهمد که نماز ظهر را نخوانده، آنچه خوانده نماز ظهر قرار دهد و نماز عصر را بخواند.

مسأله 727 :

در روز جمعه انسان مى‌تواند به جاى نماز ظهر دو رکعت نماز جمعه بخواند، ولى احتياط مستحب آن است که اگر نماز جمعه خواند نماز ظهر را هم بخواند. و اين احتياط خيلى مطلوب است.

مسأله 728 :

وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است تا وقتى که سايه شاخص باندازه خودش شود، که اگر دو خطبه و نماز در اين وقت واقع شود صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS