غسل جنابت‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسل جنابت‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسل جنابت

مسأله 363 :

غسل جنابت به خودى خود مستحب است و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مى شود، ولى براى نماز ميت و سجده شکر و سجده هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست، اگر چه براى نماز ميت احوط است.

مسأله 364 :

لازم نيست در وقت غسل، نيت کند که غسل واجب يا مستحب مى کنم و اگر فقط به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم غسل کند کافى است.

مسأله 365 :

اگر يقين کند وقت نماز شده و نيت غسل واجب کند بعد معلوم شود که پيش از وقت غسل کرده، غسل او صحيح است.

مسأله 366 :

غسل را چه واجب باشد و چه مستحب به دو قسم مى شود انجام داد ترتيبى و ارتماسى.

مسأله 367 :

در غسل ترتيبى بايد به نيت غسل، اول سر و گردن، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشويد، و اگر عمداً يا از روى فراموشى يا به واسطه ندانستن مسأله به اين ترتيب عمل نکند غسل او باطل است.

مسأله 368 :

نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر را بايد با طرف چپ بشويد، بلکه بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود.

مسأله 369 :

براى آنکه يقين کند هر سه قسمت يعنى سر و گردن و طرف راست و طرف چپ را کاملاً غسل داده بايد هر قسمتى را که مى شويد مقدارى از قسمتهاى ديگر را هم با آن قسمت بشويد، بلکه احتياط مستحب آنست که تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن و تمام طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن بشويد.

مسأله 370 :

اگر بعد از غسل بفهمد جائى از بدن را نشسته و نداند کجاى بدن است، بايد دوباره غسل کند.

مسأله 371 :

اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته، چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار کافى است. و اگر از طرف راست باشد بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد، و اگر از سر و گردن باشد بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشويد.

مسأله 372 :

اگر پيش از تمام شدن غسل، در شستن مقدارى از طرف چپ شک کند، شستن همان مقدار کافى است، ولى اگر در شستن مقدارى از طرف راست شک کند، بايد بعد از شستن آن مقدار، طرف چپ را هم بشويد، و اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شک کند، بايد بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و طرف چپ را بشويد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS