شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

شرايط سر بريدن حيوان‌

مسأله 2687 :

سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:

اوّل: کسى که سر حيوان را مى‌برد چه مرد باشد چه زن بايد مسلمان باشد و اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر(ص) نکند. و بچّه مسلمان هم اگر مميّز باشد، يعنى خوب و بد را بفهمد مى‌تواند سر حيوان را ببرد.

دوم: سر حيوان را با چيزى ببرند که از آهن باشد ولى چنانچه آهن پيدا نشود و طورى باشد که اگر سر حيوان را نبرند مى‌ميرد يا عرفاً ذبح آن حيوان براى انسان ضرورت داشته باشد، با چيز تيزى که چهار رگ آن را جدا کند مانند شيشه و سنگ تيز، مى‌شود سر آن را بريد.

سوم: در موقع سر بريدن، جلو بدن حيوان رو به قبله باشد و کسى که مى‌داند بايد رو به قبله سر ببرد، اگر عمداً حيوان را رو به قبله نکند حيوان حرام مى‌شود ولى اگر فراموش کند يا مسأله را نداند يا قبله را اشتباه کند يا نداند قبله کدام طرف است يا نتواند حيوان را رو به قبله کند اشکال ندارد.

چهارم: وقتى مى‌خواهد سر حيوان را ببرد يا کارد به گلويش بگذارد، به نيّت سر بريدن، نام خدا را ببرد و همين قدر که بگويد «بسم اللَّه» کافى است و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد، آن حيوان پاک نمى‌شود و گوشت آن هم حرام است، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشکال ندارد.

پنجم: در صورتى که زنده بودن حيوان در حال ذبح معلوم نباشد بايد حيوان بعد از سر بريدن حرکتى بکند. اگرچه مثلاً چشم يا دم خود را حرکت دهد، يا پاى خود را به زمين زند که معلوم شود زنده بوده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS