احکام تَلقیح‌ (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام تَلقیح‌ (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام تَلقيح‌

مسأله 2962 :

وارد نمودن منى مرد در رحم زوجه او به کمک ابزار، اشکال ندارد، لکن بايد از مقدّمات حرام احتراز نمايند، پس اگر مرد با رضايت زن، اين عمل را خودش انجام دهد و منى خود را به وجه حلالى به دست بياورد مانع ندارد.

مسأله 2963 :

اگر منى مرد را در رحم زنش وارد نمودند چه به وجه حلال يا حرام و از آن، بچّه توليد شد، اشکالى نيست که بچّه مال مرد و زن است و همه احکام فرزند را دارد.

مسأله 2964 :

جايز نيست داخل نمودن منى اجنبى را در رحم زن اجنبيه، چه با اجازه زن باشد يا نه و چه شوهر داشته باشد يا نه و چه با اجازه شوهر باشد يا نباشد.

مسأله 2965 :

اگر منى مردى را داخل رحم زن اجنبيه نمودند و معلوم شد بچّه از آن منى است، پس اگر اين عمل به طور شبهه بوده مثل آن که گمان مى‌کرد زن خودش هست و زن نيز گمان مى‌کرد منى شوهر هست و بعد از عمل معلوم شد از شوهر نيست، اشکالى نيست که بچّه شرعاً از اين مرد و زن است و تمام احکام فرزندى را دارد و لکن اگر از روى علم و عمد باشد، محلّ اشکال است و بايد احتياط در جميع مسائل مراعات شود، لکن اشکالى نيست که اگر اين بچّه دختر باشد، پدر نمى‌تواند او را به زنى بگيرد و اگر پسر باشد نمى‌تواند مادرش را بگيرد و نمى‌تواند دخترش را به محارمش اگر به عقد صحيح بود شوهر دهد و پسر محارمش را بگيرد، لکن بايد در تمام مسائل ديگر احتياط نمايد.

Powered by TayaCMS