اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید علی سیستانی)

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید علی سیستانی)

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1542 :

بـعـد از مرگ انسان , مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى بجا نياورده , ديگرى را اجير کنند , يعنى به او مزد دهند که آنها را بجا آورد.

و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .

مسأله 1543 :

انـسـان مـى تـواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل حج و عمره و زيارت قبر پيغمبر و امامان عـليهم السلام , از طرف زندگان اجير شود , و نيز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد , و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1544 :

کـسـى کـه بـراى نماز قضاى ميت اجير شده , بايد يا مجتهد باشد يا نماز را بر طبق تقليد صحيح انجام دهد.

يا آن که عمل به احتياط کند در صورتى که موارد احتياط را کاملا بداند.

مسأله 1545 :

اجير بايد موقع نيت , ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند , پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجير شده ام کافى است .

مسأله 1546 :

اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمه ميت است به جا آورد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه کند کافى نيست .

مسأله 1547 :

بايد کسى را اجير کنند که اطمينان داشته باشند عمل را انجام مى دهد.

مسأله 1548 :

کـسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند , اگر بفهمند که عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده , بايد دوباره اجير بگيرند.

مسأله 1549 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه , اگر چه بگويد , انجام داده ام , ولى اطمينان به گفته او نباشد , بايد دوباره اجير بگيرد.

و اما اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه , مى تواند بنابر صحت آن بگذارد.

مسأله 1550 :

کـسـى کـه عـذرى دارد مـثلا با تيمم يا نشسته نماز مى خواند مطلقا بنابر احتياط نمى شود براى نمازهاى ميت اجير کرد , اگر چه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.

مسأله 1551 :

مـرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1552 :

در قـضـاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهايى که اداء آنها ترتيب دارد , مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يک روز چنان که سابقا گذشت .

مسأله 1553 :

اگـر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد بايد همان طور بجا آورد , و اگر بـا او شـرط نـکـنند , بايد در آن عمل به تکليف خود رفتار نمايد , و احتياط مستحب آن است که از وظيفه خـودش و ميت هر کدام که به احتياط نزديک تر است , به آن عمل کند , مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است , سه مرتبه بگويد.

مسأله 1554 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند , بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله 1555 :

اگـر انـسان چند نفر را براى نماز قضاى ميت اجير کند , بنابر آنچه در مسأله ( 1552 ) گفته شد لازم نيست براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد.

مسأله 1556 :

اگـر کسى اجير شود که مثلا در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بـمـيرد , بايد براى نمازهايى که مى دانند بجا نياورده , ديگرى را اجير نمايند , و اگر احتمال مى دهند که بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند.

مسأله 1557 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند , اگر پيش از تمام کردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد , چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند , مى توانند اجرة المسماى باقى مانده را گرفته يا آن که اجاره را فسخ نمايند , و اجرة المثل او را بدهند و اگر شرط نکرده باشند که خـودش بـخـوانـد بايد ورثه اش از مال او کسى را اجير بگيرند اما اگر نداشته باشد بر ورثه او چيزى واجب نيست .

مسأله 1558 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد , بعد از عمل به دستورى که در مسأله قبلى ذکر شد.

اگر چيزى از مال او زياد آمد , در صورتى که وصيت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند , براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند , و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS