شرایط صحت وضو (آیت الله سید علی سیستانی)

شرایط صحت وضو (آیت الله سید علی سیستانی)

( شرايط صحت وضو ).

1/270 - شـرايـط صـحيح بودن وضو چند چيز است : شرط اول : آنکه آب وضو پاک باشد و بنابر قولى نبايد آلـوده باشد به آنچه انسان از او متنفر است مانند بول حيوانات حلال گوشت و مردار پاک و چرک زخم هر چند شرعا پاک باشد و اين قول موافق احتياط است .

شرط دوم : آنکه مطلق باشد.

مسأله 271 :

وضـو بـا آب نجس و آب مضاف باطل است , اگر چه انسان نجس بودن يا مضاف بودن آن را نداند يا فـرامـوش کـرده بـاشد , و اگر با آن وضو نمازى هم خوانده باشد , بايد آن نماز را دوباره با وضوى صحيح بخواند.

مسأله 272 :

اگـر غـيـر از آب گل آلود مضاف , آب ديگرى براى وضو ندارد , چنانچه وقت نماز تنگ است , بايد تيمم کند , و اگر وقت دارد , بايد صبر کند تا آب صاف شود يا بوسيله اى آن را صاف نمايد و وضو بگيرد.

1/272 - شرط سوم : آنکه آب وضو مباح باشد.

مسأله 273 :

وضو با آب غصبى و با آبى که معلوم نيست صاحب آن راضى است يا نه حرام و باطل است .

و نـيز اگر آب وضو از صورت و دستها در جاى غصبى بريزد يا آنکه فضايى که به آن وضو مى گيرد غصبى باشد چنانچه در غير آنجا نتواند وضو بگيرد تکليف او تيمم است , و اگر در غير آنجا بتواند وضو بگيرد لازم اسـت کـه در غـيـر آنـجـا وضـو بگيرد , ولى چنانچه در هر دو صورت معصيت کرده و همانجا وضو بگيرد وضويش صحيح است .

مسأله 274 :

وضـو گـرفتن از حوض مدرسه اى که انسان نمى داند آن حوض را براى همه مردم وقف کرده اند يا بـراى مـحـصـلـيـن همان مدرسه , در صورتى که معمولا مردم از آن حوض وضو مى گيرند و کسى منع نمى کند اشکال ندارد.

مسأله 275 :

کسى که نمى خواهد در مسجدى نماز بخواند , اگر نداند حوض آن را براى همه مردم وقف کرده اند يـا بـراى کـسـانـى که در آنجا نماز مى خوانند نمى تواند از حوض آن مسجد وضو بگيرد , ولى اگر معمولا کسانى هم که نمى خواهند در آنجا نماز بخوانند از آن حوض وضو مى گيرند و کسى منع نمى کند مى تواند از آن وضو بگيرد.

مسأله 276 :

وضـو گرفتن از حوض تيمچه ها و مسافرخانه ها و مانند اينها براى کسانى که ساکن آنجاها نيستند , در صـورتى صحيح است که معمولا کسانى هم که ساکن آنجاها نيستند با آب آنها وضو بگيرند و کسى منع نکند.

مسأله 277 :

وضو گرفتن در نهرهاى بسيار بزرگ اگر چه انسان نداند که صاحب آنها راضى است , اشکال ندارد , ولى اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهى کند , يا اينکه انسان بداند که مالک راضى نيست , يا اينکه مالک صغير يا مجنون باشد , احتياط مستحب آن است که با آب آنها وضو نگيرد.

مسأله 278 :

اگـر فـرامـوش کـند آب غصبى است و با آن وضو بگيرد صحيح است , ولى کسى که خودش آب را غصب کرده و اگر غصبى بودن آن را فراموش کند و وضو بگيرد وضوى او محل اشکال است .

1/278 - شرط چهارم : آنکه ظرف آب وضو مباح باشد.

شرط پنجم : آنکه ظرف آب وضو بنابر احتياط واجب طلا و نقره نباشد.

و تفصيل اين دو شرط در مسأله بعدى ذکر مى شود.

مسأله 279 :

اگر آب وضو در ظرف غصبى و يا طلا يا نقره است و غير از آن آب ديگرى ندارد در صورتى که بتواند بـه وجـه مـشروعى آن آب را در ظرف ديگر خالى نمايد لازم است خالى کرده و بعدا وضو بگيرد و چنانچه مـيـسـور نـباشد بايد تيمم کند و اگر آب ديگرى دارد لازم است با آن وضو بگيرد و در هر دو صورت اگر مخالفت کرده و با آب ظرف غصبى يا ظرف طلا يا نقره وضو بگيرد وضويش صحيح است .

مسأله 280 :

حوضى که مثلا يک آجر يا يک سنگ آن غصبى است .

در صورتى که برداشتن آب در عرف تصرف در آن آجر يا سنگ نباشد اشکالى ندارد و در صورتى که تصرف باشد برداشتن آب حرام ولى وضو صحيح است .

مسأله 281 :

اگـر در صحن يکى از امامان يا امامزادگان که سابقا قبرستان بوده حوض يا نهرى بسازند , چنانچه انسان نداند که زمين صحن را براى قبرستان وقف کرده اند , وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشکال ندارد.

1/281 - شرط ششم : آنکه اعضاء وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد.

مسأله 282 :

اگر پيش از تمام شدن وضو جايى را که شسته يا مسح کرده نجس شود , وضو صحيح است .

مسأله 283 :

اگر غير از اعضاء وضو جايى از بدن نجس باشد وضو صحيح است .

ولـى اگـر مخرج را از بول و غايط تطهير نکرده باشد احتياط مستحب آن است که اول آن را تطهير کند و بعد وضو بگيرد.

مسأله 284 :

اگـر يکى از اعضاء وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پيش از وضو آنجا را آب کشيده يا نه , وضو صحيح است ولى جايى را که نجس بوده بايد آب بکشد.

مسأله 285 :

اگر در صورت يا دستها بريدگى يا زخمى است که خون آن بند نمى آيد , و آب براى آن ضرر ندارد , بـايد بعد از شستن اجزاء صحيحه آن عضو با رعايت ترتيب موضع زخم يا بريدگى را در آب کر يا جارى فرو برد , و قدرى فشار دهد که خون بند بيايد , و انگشت خود را روى زخم يا بريدگى در زير آب از بالا به پايين بکشد تا آب بر آن جارى شود و وضو صحيح است .

1/285 - شرط هفتم : آنکه وقت براى وضو و نماز کافى باشد.

مسأله 286 :

هـرگاه وقت به قدرى تنگ است که اگر وضو بگيرد تمام نماز يا مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مى شود , بايد تيمم کند , ولى اگر براى وضو و تيمم يک اندازه وقت لازم است بايد وضو بگيرد.

مسأله 287 :

کـسـى که در تنگى وقت نماز بايد تيمم کند , اگر به قصد قربت يا براى کار مستحبى مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است , و همچنين اگر براى خواندن آن نماز وضو بگيرد مگر آنکه قصد قربت براى او حاصل نشود.

1/287 - شـرط هشتم : آنکه به قصد قربت يعنى براى خواست خداوند عالم وضو بگيرد , و اگر براى خنک شدن يا به قصد ديگرى وضو بگيرد باطل است .

مسأله 288 :

لازم نـيـست نيت وضو را به زبان بگويد يا از قلب خود بگذراند بلکه اگر تمام افعال وضو بداعى امر خدا به جا آورده شود کفايت مى کند.

1/288 - شرط نهم : آنکه وضو را به ترتيبى که گفته شد به جا آورد , يعنى اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشويد , و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نمايد , و احتياط مستحب آن است که هر دو پا را با هم مسح نکند بلکه پاى چپ را بعد از پاى راست مسح کند.

شرط دهم : آنکه کارهاى وضو را پشت سر هم انجام دهد.

مسأله 289 :

اگـر بين کارهاى وضو به قدرى فاصله شود که در نظر عرف پشت سر هم نباشند وضو باطل است , ولى در صورت پيش آمد عذرى براى شخص - مانند فراموشى يا تمام شدن آب - اين امر معتبر نيست بلکه اگر وقتى مى خواهد جايى را بشويد يا مسح کند چنانچه رطوبت تمام جاهايى که پيش از آن شسته يا مسح کرده خشک شده باشد , وضو باطل است , و اگر فقط رطوبت جايى که جلوتر از محلى است که مى خواهد بـشويد يا مسح کند خشک شده باشد , مثلا موقعى که مى خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشک شده باشد و صورت تر باشد , وضويش صحيح است .

مسأله 290 :

اگر کارهاى وضو را پشت سر هم به جا آورد , ولى به واسطه گرماى هوا يا حرارت زياد بدن و مانند اينها رطوبت جاهاى پيشين خشک شود وضوى او صحيح است .

مسأله 291 :

راه رفـتـن در بين وضو اشکال ندارند , پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود , و بعد سر و پا را مسح کند وضوى او صحيح است .

1/291 - شـرط يـازدهـم : آنـکـه شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد , و اگر ديـگرى او را وضو دهد , يا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نمايد وضو باطل است .

مسأله 292 :

کـسـى کـه نمى تواند خود وضو بگيرد بايد از ديگرى کمک بگيرد هر چند شستن و مسح کشيدن با مـشـارکت هر دو باشد - و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتى که بتواند و مضر به مالش نباشد بايد بدهد - ولى بايد خود او نيت وضو کند و با دست خود مسح نمايد , و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد بايد از شخص ديگر بخواهد که او را وضو بدهد و در اين صورت احتياط واجب آن است که هر دو نيت وضو نمايند , و اگـر مـمکن نباشد بايد نايبش دست او را بگيرد و به جاى مسح او بکشد و اگر ممکن نباشد بايد نايب از دست او رطوبت بگيرد و با آن رطوبت سر و پاى او را مسح کند.

مسأله 293 :

هر کدام از کارهاى وضو را که مى تواند به تنهايى انجام دهد نبايد در آن از ديگرى کمک بگيرد.

1/293 - شرط دوازدهم : آنکه استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد.

مسأله 294 :

کـسـى که مى ترسد که اگر وضو بگيرد مريض شود يا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند وظـيـفـه ندارد که وضو بگيرد , و اگر نداند که آب براى او ضرر دارد و وضو بگيرد اگر واقعا ضرر داشته وضوى او باطل است .

مسأله 295 :

اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار کمى که وضو با آن صحيح است ضرر ندارد و بيشتر از آن ضرر دارد , بايد با همان مقدار وضو بگيرد.

1/295 - شرط سيزدهم : آنکه در اعضاء وضو مانعى از رسيدن آب نباشد.

مسأله 296 :

اگـر مى داند چيزى به اعضاء وضو چسبيده , ولى شک دارد که از رسيدن آب جلوگيرى مى کند يا نه , بايد آن را برطرف کند , يا آب را به زير آن برساند.

مسأله 297 :

اگـر زيـر نـاخن چرک باشد , وضو اشکال ندارد , ولى اگر ناخن را بگيرند چنانچه آن چرک مانع از رسيدن آب به پوست باشد بايد براى وضو آن چرک را برطرف کنند.

و نـيـز اگـر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد , بايد چرک زير مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمايند.

مسأله 298 :

اگر در صورت و دستها و جلوى سر و روى پاها به واسطه سوختن يا چيز ديگر برآمدگى پيدا شود , شـسـتن و مسح روى آن کافيست و چنانچه سوراخ شود , رساندن آب به زير پوست لازم نيست , بلکه اگر پوست يک قسمت آن کنده شود , لازم نيست آب را به زير قسمتى که کنده نشده برساند.

ولـى چنانچه پوستى که کنده شده گاهى به بدن مى چسبد و گاهى بلند مى شود , بايد آن را قطع کند يا آب را به زير آن برساند.

مسأله 299 :

اگـر انسان شک کند که به اعضاى وضوى او چيزى چسبيده يا نه , چنانچه احتمال او در نظر مردم بـه جـا بـاشد , مثل آنکه بعد از گل کارى شک کند گل به دست او چسبيده يا نه , بايد وارسى کند , يا به قدرى دست بمالد که اطمينان پيدا کند که اگر بوده برطرف شده , يا آب به زير آن رسيده است .

مسأله 300 :

اگر جايى را که بايد شست يا مسح کرد چرک باشد , ولى چرک آن مانع از رسيدن آب به بدن نباشد اشکال ندارد , و همچنين است اگر بعد از گچ کارى و مانند آن چيز سفيدى که جلوگيرى از رسيدن آب به پوست نمى نمايد بر دست بماند , ولى اگر شک کند که با بودن آنها آب به بدن مى رسد يا نه , بايد آنها را برطرف کند.

مسأله 301 :

اگـر پـيـش از وضو بداند که در بعضى از اعضاء وضو مانعى از رسيدن آب هست , و بعد از وضو شک کند که در موقع وضو آب را به آنجا رسانده يا نه وضوى او صحيح است .

مسأله 302 :

اگـر در بـعـضـى از اعضاء وضو مانعى باشد که گاهى آب به خودى خود زير آن مى رسد , و گاهى نـمـى رسـد , و انـسـان بـعد از وضو شک کند که آب زير آن رسيده يا نه , چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسيدن آب به زير آن نبوده , احتياط مستحب آن است که دوباره وضو بگيرد.

مسأله 303 :

اگـر بعد از وضو چيزى که مانع از رسيدن آب است در اعضاء وضو ببيند , و نداند موقع وضو بوده يا بـعـد پـيـدا شده , وضوى او صحيح است , ولى اگر بداند که در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده , احتياط مستحب آن است که دوباره وضو بگيرد.

مسأله 304 :

اگـر بـعـد از وضـو شک کند چيزى که مانع رسيدن آب است در اعضاء وضو بوده يا نه وضو صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

Powered by TayaCMS