8- کافر (آیت الله سید علی سیستانی)

8- کافر (آیت الله سید علی سیستانی)

کافر

مسأله 107 :

کـافـر يـعنى کسى که معترف به خدا يا به يگانگى او نباشد و همچنين غلاة ( يعنى آنهايى که يکى از ائمه عليهم السلام را خدا خوانده يا بگويند خدا در او حلول کرده است ) و خوارج و نواصب ( يعنى آنهايى که بـه ائمـه عـلـيـهـم الـسلام اظهار دشمنى مى نمايند ) نجسند , و همچنين است کسى که نبوت يا يکى از ضـرورى ديـن ( يـعنى چيزى را که مثل نماز و روزه مسلمانان جزء دين اسلام مى دانند ) چنانچه بداند آن چيز ضرورى دين است منکر شود.

و اما اهل کتاب ( يعنى يهود و نصارى و مجوس ) که پيغمبرى حضرت خاتم الانبياء محمد ابن عبداللّه صلى اللّه عـليه و آله و سلم را قبول ندارند نيز بنابر مشهور نجس مى باشند ولى حکم به طهارت آنان دور نيست اگر چه اجتناب از آنها بهتر است .

مسأله 108 :

تمان بدن کافر حتى مو و ناخن و رطوبتهاى او نجس است .

مسأله 109 :

اگر پدر و مادر و جد و جده بچه نا بالغ کافر باشند آن بچه هم نجس است , مگر در صورتى که مميز و مظهر اسلام باشد , و اگر يکى از اينها مسلمان باشد بتفصيلى که در مسأله 217 خواهد آمد بچه پاک است .

مسأله 110 :

کسى که معلوم نيست مسلمان است يا نه و نشانه اى هم بر اسلامش نباشد , پاک مى باشد , ولى احکام ديگر مسلمان را ندارد , مثلا نمى تواند زن مسلمان بگيرد و بايد در قبرستان مسلمانان دفن نشود.

مسأله 111 :

شخصى که به يکى از دوازده امام عليهم السلام از روى دشمنى دشنام دهد , نجس است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS