احکام ظرفها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام ظرفها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام ظرفها

مسأله 233 :

ظـرفـى کـه از پوست سگ يا خوک يا مردار ساخته شده , آشاميدن و خوردن چيزى از آن ظرف در صـورتى که رطوبتى موجب نجاستش شده باشد حرام است , و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و کارهايى که بايد با چيز پاک انجام داد استعمال کنند , و احتياط مستحب آن است که چرم سگ و خوک و مردار را - اگر چه ظرف هم نباشد - استعمال نکنند.

مسأله 234 :

خوردن و آشاميدن از ظروف طلا و نقره بلکه بنابر احتياط واجب , مطلق استعمال آنها حرام است , ولـى زينت نمودن اطاق و مانند آن و نگاه داشتن آنها مانعى ندارد , اگر چه احوط ترک است , و همچنين است ساختن ظروف طلا و نقره و خريد و فروش آنها براى زينت نمودن يا نگاه داشتن .

مسأله 235 :

گـيره استکان که از طلا يا نقره مى سازند اگر ظرف به آن گفته شود حکم استکان طلا و نقره را دارد و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 236 :

استعمال ظرفى که روى آن را آب طلا يا آب نقره داده اند اشکال ندارد.

مسأله 237 :

اگـر فـلزى را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند , چنانچه مقدار آن فلز به قدرى باشد که ظرف طلا يا نقره به آن ظرف نگويند استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 238 :

اگـر انـسان غذايى را که در ظرف طلا يا نقره است در ظرف ديگرى بريزد چنانچه ظرف دوم - به حسب متعارف - واسطه خوردن از ظرف اول نباشد اشکال ندارد.

مسأله 239 :

استعمال بادگير قليان , غلاف شمشير , کارد و قاب قرآن اگر از طلا يا از نقره باشد , اشکال ندارد , ولى احتياط مستحب آن است که عطردان و سرمه دان و ترياکدان طلا و نقره را استعمال نکنند.

مسأله 240 :

خـوردن و آشـاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشکال ندارد , ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست .

مسأله 241 :

استعمال ظرفى که معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS