استبراء (آیت الله سید علی سیستانی)

استبراء (آیت الله سید علی سیستانی)

استبراء

مسأله 73 :

اسـتـبـراء عمل مستحبى است که مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مى دهند , براى آنکه اطمينان کنند بول در مجرى نمانده است .

و آن داراى اقـسـامى است و بهترين آنها اين است که بعد از قطع شدن بول , اگر مخرج غايط نجس شده , اول آن را تـطـهـير کنند , بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غايط تا بيخ آلت بکشند , و بعد انـگشت شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زير آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.

مسأله 74 :

آبـى کـه گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن با زن از انسان خارج مى شود و به آن ( مذى ) مى گويند پاک است , و نيز آبى که گاهى بعد از منى بيرون مى آيد و به آن ( وذى ) گفته مى شود , و آبى که گاهى بعد از بول بيرون مى آيد و به آن ( ودى ) مى گويند اگر بول به آن نرسيده باشد پاک است .

و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود , و شک کند که بول است يا يکى از اين سه آب پاک مى باشد.

مسأله 75 :

اگـر انسان شک کند که استبراء کرده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است يا نه , نجس مى باشد.

و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مى شود.

ولـى اگـر شک کند استبرايى که کرده درست بوده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است يا نه پاک مى باشد و وضو را هم باطل نمى کند.

مسأله 76 :

کـسـى کـه اسـتـبراء نکرده اگر به واسطه آنکه مدتى از بول کردن او گذشته اطمينان کند بول در مـجرى نمانده است و رطوبتى ببيند و شک کند که پاک است يا نه , آن رطوبت پاک مى باشد و وضو را هم باطل نمى کند.

مسأله 77 :

اگـر انـسان بعد از بول استبراء کند و وضو بگيرد , چنانچه بعد از وضو رطوبتى ببيند که بداند يا بول است يا منى , واجب است احتياطا غسل کند و وضو هم بگيرد.

ولى اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو کافى است .

مسأله 78 :

بـراى زن اسـتـبراء از بول نيست و اگر رطوبتى ببيند و شک کند که بول است يا نه پاک مى باشد , و وضو و غسل او را هم باطل نمى کند.

( مستحبات و مکروهات تخلى ).

مسأله 79 :

مـسـتحب است در موقع تخلى جايى بنشيند که کسى او را نبيند و موقع وارد شدن بجاى تخلى اول پـاى چـپ , و موقع بيرون آمدن , اول پاى راست را بگذارد , و همچنين مستحب است در حال تخلى سر را بپوشاند و سنگينى بدن را بر پاى چپ بيندازد.

مسأله 80 :

نـشـسـتـن روبروى خورشيد و ماه , در موقع تخلى مکروه است ولى اگر عورت خود را به وسيله اى بپوشاند مکروه نيست .

و نـيـز در مـوقـع تـخلى نشستن روبروى باد و در جاده و خيابان و کوچه و در خانه و زير درختى که ميوه مى دهد و چيز خوردن و توقف زياد و تطهير کردن با دست راست مکروه مى باشد.

و همچنين است حرف زدن در حال تخلى , ولى اگر ناچار باشد يا ذکر خدا بگويد اشکال ندارد.

مسأله 81 :

ايـستاده بول کردن و بول کردن در زمين سخت , و سوراخ جانوران , و در آب , خصوصا آب , ايستاده مکروه است .

مسأله 82 :

خوددارى کردن از بول و غايط مکروه است .

و اگر براى بدن ضرر کلى داشته باشد حرام است .

مسأله 83 :

مستحب است انسان پيش از نماز و پيش از خواب و پيش از جماع و بعد از بيرون آمدن منى بول کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS