استبراء (آیت الله حسین وحید خراسانی)

استبراء (آیت الله حسین وحید خراسانی)

استبراء

مسأله 73 :

استبراء عملى است که مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مى دهند ، براى آن که رطوبتى که بعد از مجرى خارج مى شود محکوم به بول نباشد ، و آن داراى اقسامى است ، و بهترين آنها اين است که بعد از قطع شدن بول ، سه دفعه با انگشت ميانهء دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بکشند و بعد انگشت شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زير آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند .

مسأله 74 :

آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود پاک است ، و همچنين است آبى که گاهى بعد از منى بيرون مى آيد اگر منى به آن نرسيده باشد ، و نيز آبى که گاهى بعد از بول بيرون مى آيد اگر بول به آن نرسيده باشد . و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود و شک کند که بول است يا آب ديگرى غير از منى ، آن آب پاک مى باشد .

مسأله 75 :

اگر انسان شک کند که استبراء کرده يا نه ، و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است يا نه ، نجس مى باشد ، و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مى شود ، ولى اگر شک کند که استبرائى که کرده درست بوده يا نه ، و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است يا نه ، آن رطوبت پاک مى باشد و وضو را هم باطل نمى کند .

مسأله 76 :

کسى که استبراء نکرده است اگر به واسطهء آن که مدتى از بول کردن او گذشته ، يقين يا اطمينان کند که بول در مجرى نمانده است و رطوبتى ببيند و شک کند که پاک است يا نه ، آن رطوبت پاک مى باشد و وضو را هم باطل نمى کند .

مسأله 77 :

اگر انسان بعد از بول استبراء کند و وضو بگيرد ، چنانچه بعد از وضو رطوبتى ببيند که بداند يا بول است يا منى ، بايد احتياط کرده غسل کند و وضو هم بگيرد ، ولى اگر وضو نگرفته باشد گرفتن وضو کافيست .

مسأله 78 :

براى زن استبراء از بول نيست ، و اگر رطوبتى ببيند و شک کند که بول است يا نه ، پاک مى باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمى کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS