احکام محتضر (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام محتضر (آیت الله سید علی سیستانی)

( احکام محتضر ).

مسأله 539 :

مـسـلـمـانـى را که محتضر است يعنى در حال جان دادن مى باشد , مرد باشد يا زن , بزرگ باشد يا کـوچـک , بـنابر احتياط در صورت امکان بايد به پشت بخوابانند , به طورى که کف پاهايش به طرف قبله باشد.

مسأله 540 :

اولـى آن اسـت تـا وقـتـى که غسل ميت تمام نشده , نيز او را رو به قبله بخوابانند , ولى بعد از آنکه غسلش تمام شد , بهتر آن است که او را مثل حالتى که بر او نماز مى خوانند بخوابانند.

مسأله 541 :

بنابر احتياط رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجب است و چنانچه خود محتضر راضى باشد - و قاصر هم نباشد - براى اين کار لازم نيست از ولى او اجازه بگيرند و در غير اين صورت اجازه گرفتن از ولى او بنابر احتياط لازم است .

مسأله 542 :

مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام عليهم السلام و ساير عقايد حقه را به کسى که در حال جـان دادن اسـت , طـورى تلقين کنند که بفهمد , و نيز مستحب است چيزهايى را که گفته شد , تا وقت مرگ تکرار کنند.

مسأله 543 :

مستحب است اين دعا را طورى به محتضر تقلين کنند که بفهمد: اللهم اغفرلي الکثير من معاصيک واقبل مني اليسير من طاعتک يا من يقبل اليسير و يعفو عن الکثير اقبل مني اليسير واعف عنى الکثير انک انت العفو الغفور , اللهم ارحمني فانک رحيم .

مسأله 544 :

مستحب است کسى را که سخت جان مى دهد , اگر ناراحت نمى شود , به جايى که نماز مى خوانده ببرند.

مسأله 545 :

مـسـتـحـب اسـت بـراى راحت شدن محتضر بر بالين او سوره مبارکه يس و صافات و احزاب و آية الـکـرسى , و آيه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آيه آخر سوره بقره را , بلکه هر چه از قرآن ممکن است بخوانند.

مسأله 546 :

تـنـهـا گـذاشـتـن مـحتضر , و گذاشتن چيز سنگين روى شکم او و بودن جنب و حائض نزد او و همچنين حرف زدن زياد و گريه کردن و تنها گذاشتن زنها نزد او مکروه است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام محتضر

Powered by TayaCMS