احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله سید علی سیستانی)

( وجوب غسل و کفن و نماز و دفن ميت ).

مسأله 548 :

غـسـل و حنوط و کفن و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامى نباشد , بر ولى او واجب است , ولي بايد اين کارها را يا خود انجام دهد يا ديگرى را مامور انجام آنها نمايد , و چنانچه شخصى اين کارها را به اجـازه ولى انجام دهد از ولى ساقط مى شود بلکه اگر دفن و مانند او را بدون اجازه ولى انجام دهد از ولى سـاقـط مى شود و حاجت به اعاده آنها نيست , و اگر ميت ولى نداشته باشد يا آنکه ولى از انجام کارهاى او امـتـنـاع کـنـد بر بقيه مکلفين کفاية واجب است که کارهاى او را انجام دهند و اگر بعضى انجام دهند از ديگران ساقط مى شود و چنانچه هيچ کس انجام ندهد همه معصيت کرده اند , و در صورت امتناع ولى اذن او معتبر نيست .

مسأله 549 :

اگر کسى مشغول کارهاى ميت شود بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند , ولى اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد , بايد ديگران تمام کنند.

مسأله 550 :

اگر انسان اطمينان کند که ديگرى مشغول کارهاى ميت شده , واجب نيست به کارهاى ميت اقدام کند , ولى اگر شک يا گمان دارد , بايد اقدام نمايد.

مسأله 551 :

اگر کسى بداند غسل يا کفن يا نماز يا دفن ميت را باطل انجام داده اند , بايد دوباره انجام دهد , ولى اگر گمان دارد که باطل بوده , يا شک دارد که درست بوده يا نه , لازم نيست اقدام نمايد.

مسأله 552 :

ولى زن شوهر او است و در غير زن مردهايى که از ميت ارث مى برند به همان ترتيبى که در طبقات ارث خـواهـد آمد بر ديگران مقدمند , و در مقدم بودن پدر ميت بر پسرش و جد او بر برادرش و برادر پدر و مادريش بر برادر پدرى و مادريش فقط و برادر پدرى او بر برادر مادريش و عموى او بر داييش اشکال است پس در چنين موارد بايد مقتضاى احتياط رعات شود.

مسأله 553 :

بـچه نابالغ و ديوانه ولايت انجام کارهاى ميت را ندارند و همچنين غايبى که نمى تواند - شخصا يا با مامور کردن کسى که - متکفل انجام آن کارها شود ولايت ندارد.

مسأله 554 :

اگر کسى بگويد من ولى ميت هستم , يا ولى ميت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن ميت را انـجـام دهم يا بگويد راجع به امور تجهيز ميت من وصى او مى باشم , چنانچه به حرف او اطمينان دارند يا ميت در تصرف او است يا اينکه دو نفر عادل به گفته او شهادت دهند , بايد حرف او را قبول کرد.

مسأله 555 :

اگـر مـيـت براى غسل و کفن و دفن و نماز خود غير از ولى کسى ديگرى را معين کند , ولايت اين امـور بـا او اسـت و لازم نيست کسى که ميت وصيت کرده که او شخصا انجام اين کارها را متکفل شود اين وصيت را قبول کند , ولى اگر قبول کرد , بايد به آن عمل نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS