احکام دفن میت (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام دفن میت (آیت الله سید علی سیستانی)

( احکام دفن ).

مسأله 620 :

واجـب اسـت مـيـت را طـورى در زمين دفن کنند که بوى او بيرون نيايد , و درندگان هم نتوانند بـدنـش را بـيـرون آورنـد و اگر ترس آن باشد که جانور بدن او را بيرون آورد بايد قبر را با آجر و مانند آن محکم کنند.

مسأله 621 :

اگر دفن ميت در زمين ممکن نباشد , مى توانند به جاى دفن او را در بنا يا تابوت بگذارند.

مسأله 622 :

ميت را بايد در قبر به پهلوى راست طورى بخوابانند که جلوى بدن او رو به قبله باشد.

مسأله 623 :

اگـر کسى در کشتى بميرد , چنانچه جسد او فاسد نمى شود و بودن او در کشتى مانعى ندارد , بايد صبر کنند تا به خشکى برسند و او را در زمين دفن کنند , و گرنه بايد در کشتى غسلش بدهند و حنوط و کفن کنند , و پس از خواندن نماز ميت او را در خمره بگذارند , و درش را ببندند و به دريا بيندازند , يا اينکه چيز سنگينى به پايش بسته و به دريا بيندازند و اگر ممکن است بايد او را در جايى بيندازند که فورا طعمه حيوانات نشود.

مسأله 624 :

اگـر بترسند که دشمن قبر ميت را بشکافد و بدن او را بيرون آورد , و گوش و بينى يا اعضاى ديگر او را ببرد , چنانچه ممکن باشد بايد به طورى که در مسأله پيش گفته شد او را به دريا بيندازند.

مسأله 625 :

مـخـارج انـداختن در دريا و مخارج محکم کردن قبر ميت را در صورتى که لازم باشد , مى توانند از اصل مال ميت بردارند.

مسأله 626 :

اگر زن کافره بميرد و بچه در شکم او مرده باشد چنانچه پدر بچه مسلمان باشد , بايد زن را در قبر بـه پـهـلـوى چـپ پشت به قبله بخوابانند که روى بچه به طرف قبله باشد , و همچنين است بنابر احتياط مستحب اگر بچه اى که در شکم او است هنوز روح به بدنش داخل نشده باشد.

مسأله 627 :

دفن مسلمان در قبرستان کفار و دفن کافر در قبرستان مسلمانان جايز نيست .

مسأله 628 :

دفـن مسلمان در جايى که بى احترامى به او باشد , مانند جايى که خاکروبه و کثافت مى ريزند , جايز نيست .

مسأله 629 :

دفن ميت در جاى غصبى و در زمينى که مثل مسجد براى غير دفن کردن وقف شده , جايز نيست .

مسأله 630 :

نبش قبر مرده اى براى آنکه مرده ديگر در آن دفن شود جايز نيست , مگر آنکه قبر کهنه شده و ميت اولى به کلى از بين رفته باشد.

مسأله 631 :

چيزى که از ميت جدا مى شود , اگر چه مو و ناخن و دندانش باشد بايد با او دفن شود , و چنانچه آن چـيـز بـعد از دفن شدن ميت پيدا شود بنابر احتياط لازم اگر چه مو يا ناخن يا دندانش باشد بايد در جايى جدا دفن شود.

و دفن ناخن و دندانى که در حال زندگى از انسان جدا مى شود , مستحب است .

مسأله 632 :

اگر کسى در چاه بميرد و بيرون آوردنش ممکن نباشد , بايد در چاه را ببندند و همان چاه را قبر او قرار دهند.

مسأله 633 :

اگـر بچه در شکم مادر بميرد و ماندنش در رحم براى مادر خطر داشته باشد , بايد به آسانترين راه او را بـيـرون آورنـد , و چـنـانـچـه ناچار شوند که او را قطعه قطعه کنند اشکال ندارد , ولى بايد به وسيله شـوهـرش اگر اهل فن است , او را بيرون بياورند , و اگر ممکن نيست , زنى که اهل فن باشد او را بيرون آورد و اگر اين هم ممکن نيست , مرد محرمى که اهل فن باشد و اگر آن هم ممکن نشود , مرد نامحرمى کـه اهل فن باشد بچه را بيرون بياورد , و در صورتى که آن هم پيدا نشود کسى که اهل فن نباشد مى تواند بچه را بيرون آورد.

مسأله 634 :

هـرگاه مادر بميرد و بچه در شکمش زنده باشد , اگر چه اميد زنده ماندن طفل را نداشته باشند , بايد هر جايى را که براى سلامتى بچه بهتر است بشکافند , و بچه را بيرون آورند و دوباره بدوزند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS