عده زنی که شوهرش مرد(عده وفات) (آیت الله سید علی سیستانی)

عده زنی که شوهرش مرد(عده وفات) (آیت الله سید علی سیستانی)

( عده زنى که شوهرش مرده ).

مسأله 2526 :

زنـى کـه شوهرش مرده در صورتى که آزاد است اگر آبستن نباشد , بايد تا چهار ماه و ده روز عده نگهدارد يعنى از شوهر کردن خوددارى نمايد , اگر چه يائسه يا صيغه باشد , يا شوهرش با او نزديکى نکرده باشد , و اگر آبستن باشد , بايد تا موقع زاييدن عده نگهدارد , ولى اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز , بچه اش بدنيا آيد , بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند , و اين عده را عده وفات مى گويند .

مسأله 2527 :

زنـى کـه در عده وفات مى باشد , حرام است لباس رنگى بپوشد و سرمه بکشد و هم چنين کارهاى ديگرى که زينت حجاب حساب شود , بر او حرام مى باشد.

مسأله 2528 :

اگر زن يقين کند که شوهرش مرده و بعد از تمام شدن عده وفات شوهر کند , چنانچه معلوم شود شـوهـر او بـعدا مرده است بايد از شوهر دوم جدا شود , و بنابر احتياط در صورتى که آبستن باشد , تا مقدار زايـيـدن بـراى شـوهر دوم عده وطى شبهه ( که مانند عده طلاق است ) و بعد براى شوهر اول عده وفات نگهدارد , و اگر آبستن نباشد , براى شوهر اول عده وفات و بعد براى شوهر دوم عده وطى شبهه نگهدارد.

مسأله 2529 :

ابـتـداى عـده وفـات در صورتى که شوهر زن غايب يا در حکم غايب باشد از موقعى است که زن از مـرگ شـوهـر مـطلع شود نه از زمان مرگ شوهر ولى اين حکم در زنى که به سن بلوغ نرسيده و يا ديوانه مى باشد محل اشکال است .

مسأله 2530 :

اگر زن بگويد عده ام تمام شده , از او قبول مى شود مگر آن که مورد تهمت باشد که در اين صورت بـنـابـر احـتـياط قبول نمى شود , مثلا اگر ادعا کند که در يک ماه سه مرتبه خون ديده ادعاى او تصديق نمى شود , مگر آن که نزديکانش از زنان تصديق کنند که عادت زنانه او اين چنين بوده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS