صید ماهی و ملخ (آیت الله سید علی سیستانی)

صید ماهی و ملخ (آیت الله سید علی سیستانی)

( صيد ماهى و ملخ ).

مسأله 2624 :

اگر ماهيى که در اصل خلقتش فلس دار باشد - هر چند از جهت عارضى فلس از او جدا شده باشد - زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد , پاک و خوردن آن حلال است .

و چنانچه در آب بميرد پاک است ولى خوردن آن حرام مى باشد مگر اين که در تور ماهى گير در آب بميرد که در اين صورت خوردنش حلال است .

و ماهى بى فلس را اگر چه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد حرام است .

مسأله 2625 :

اگـر مـاهـى از آب بـيرون بيفتد , يا موج آن را بيرون بيندازد , يا آب فرو رود , و ماهى در خشکى بـماند , چنانچه پيش از آن که بميرد , با دست يا به وسيله ديگر کسى آن را بگيرد , بعد از جان دادن حلال است .

مسأله 2626 :

کـسـى که ماهى را صيد مى کند , لازم نيست مسلمان باشد و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ولى مسلمان بايد ببيند يا از راه ديگرى اطمينان داشته باشد که او را زنده از آب گرفته يا آن که در تور او در آب مرده است .

مسأله 2627 :

مـاهـى مـرده اى کـه معلوم نيست آن را زنده از آب گرفته اند يا مرده , چنانچه در دست مسلمان باشد , حلال است و اگر در دست کافر باشد اگر چه بگويد آن را زنده گرفته ام حرام مى باشد , مگر آن که انسان اطمينان کند که او را زنده از آب گرفته يا آن که در تور او در آب مرده است .

مسأله 2628 :

خوردن ماهى زنده جايز است ولى اولى خوددارى کردن است .

مسأله 2629 :

اگر ماهى زنده را بريان کنند , يا در بيرون آب پيش از جان دادن بکشند , خوردنش جايز است ولى اولى آن است که از خوردن آن خوددارى نمايند.

مسأله 2630 :

اگـر مـاهـى را بـيرون آب دو قسمت کنند و يک قسمت آن در حالى که زنده است در آب بيفتد , خـوردن قـسمتى را که بيرون آب مانده جايز است و احتياط مستحب آن است که از خوردن آن خوددارى کنند.

مسأله 2631 :

اگر ملخ را با دست يا به وسيله ديگرى زنده بگيرند , بعد از جان دادن آن حلال است .

و لازم نـيـسـت کـسـى که آن را مى گيرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن نام خدا ببرد , ولى اگر ملخ مرده اى در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته يا نه , اگر چه بگويد زنده گرفته ام حرام است .

مسأله 2632 :

خوردن ملخى که بال در نياورده و نمى تواند پرواز کند حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS