دستور کشتن شتر (آیت الله سید علی سیستانی)

دستور کشتن شتر (آیت الله سید علی سیستانی)

دستور کشتن شتر

مسأله 2605 :

اگـر بـخـواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد , بايد با شرايطى که براى سر بـريـدن حـيـوانـات گـفته شد , کارد يا چيز ديگرى را که از آهن و برنده باشد , در گودى بين گردن و سينه اش فرو کنند.

و بـهـتر آن است که شتر در اين حال ايستاده باشد , ولى اگر در حالى که زانوها را به زمين زده , يا به پهلو خوابيده و رو به قبله است , کارد را روى گودى گردنش فرو کنند اشکال ندارد.

مسأله 2606 :

اگـر بـه جاى اين که کارد در گودى گردن شتر فرو کنند سر آن را ببرند , يا گوسفند و گاو و مانند اينها را مثل شتر کارد در گودى گردنشان فرو کنند گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است .

ولـى اگر چهار رگ شتر را ببرند , و تا زنده است به دستورى که گفته شد کارد در گودى گردنش فرو کـنـند گوشت آن حلال و بدن آن پاک است و نيز اگر گارد در گودى گردن گاو يا گوسفند و مانند اينها فرو کنند و تا زنده است سر آن را ببرند حلال و پاک مى باشد.

مسأله 2607 :

اگر حيوانى سرکش شود و نتوانند آن را به دستورى که در شرع معين شده بکشند , يا مثلا در چاه بيفتد و احتمال بدهند که در آنجا بميرد و کشتن آن به دستور گذشته ممکن نباشد , هر جاى بدنش را که زخـم بـزنـنـد و در اثر زخم جان بدهد حلال مى شود و رو به قبله بودن آن لازم نيست ولى بايد شرطهاى ديگرى را که براى سر بريدن حيوانات گفته شد دارا باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS