احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید علی سیستانی)

( احکام سر بريدن و شکار کردن حيوانات ).

مسأله 2592 :

حـيـوان وحـشـى باشد يا اهلى - غير از حيوانهاى حرام گوشت که بيان آنها در احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها مى آيد - اگر آن را به دستورى که بعدا گفته مى شود سر ببرند پس از جان دادن گوشت آن حـلال و بدن آن پاک است ولى شتر و ماهى و ملخ به غير از سر بريدن خوردن آنها حلال مى شود به طورى که در مسائل آينده خواهد آمد.

مسأله 2593 :

حيوان حلال گوشت وحشى مانند آهو و کبک و بز کوهى و حيوان حلال گوشتى که اهلى بوده و بعدا وحشى شده مثل گاو و شتر اهلى که فرار کرده و وحشى شده است , اگر به دستورى که بعدا گفته مـى شـود آنـهـا را شـکار کنند , پاک و حلال است , ولى حيوان حلال گوشت اهلى مانند گوسفند و مرغ خـانـگـى و حيوان حلال گوشت وحشى که به واسطه تربيت کردن اهلى شده است , با شکار کردن پاک و حلال نمى شود.

مسأله 2594 :

حـيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شکار کردن پاک و حلال مى شود که بتواند فرار کند يا پـرواز نـمايد , بنابر اين بچه آهو که نمى تواند فرار کند و بچه کبک که نمى تواند پرواز نمايد , با شکار کردن پـاک و حـلال نـمى شود , و اگر آهو و بچه اش را که نمى تواند فرار کند , با يک تير شکار نمايد آهو حلال و بچه اش حرام است .

مسأله 2595 :

حـيـوان حـلال گوشتى که مانند ماهى خون جهنده ندارد , اگر به خودى خود بميرد پاک است ولى گوشت آن را نمى شود خورد.

مسأله 2596 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد , مانند مار , مرده آن پاک است ولى با سر بريدن حلال نمى شود.

مسأله 2597 :

سـگ و خـوک به واسطه سر بريدن و شکار کردن پاک نمى شوند , و خوردن گوشت آنها هم حرام اسـت و حـيـوان حـرام گوشتى را که مانند گرگ و پلنگ درنده و گوشتخوار است اگر به دستورى که گفته مى شود سر ببرند يا با تير و مانند آن شکار کنند پاک است ولى گوشت آن حلال نمى شود , و اگر با سگ شکارى آن را شکار کنند , پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2598 :

فـيـل و خـرس و بوزينه , در آنچه ذکر شد حکم حيوانهاى درنده را دارند , ولى حشرات و آنها که حـيـوانـات کوچکى هستند که در داخل زمين زندگى مى کنند مانند موش و سوسمار اگر خون جهنده داشته باشند , و سر آنها را ببرند يا آنها را شکار نمايند گوشت و پوست آنها پاک نمى شود.

مسأله 2599 :

اگـر از شکم حيوان زنده , بچه مرده اى بيرون آيد يا آن را بيرون آورند , خوردن گوشت آن حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS