احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید علی سیستانی)

( شکار کردن با سگ شکارى ).

مسأله 2618 :

اگر سگ شکارى , حيوان وحشى حلال گوشتى را شکار کند , پاک بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد : اول سگ به طورى تربيت شده باشد که هر وقت آن را براى گرفتن شکار بفرستند برود و هـر وقـت از رفـتـن جـلـوگـيـرى کـنند بايستد , ولى اگر پس از نزديک شدن به شکار و ديدن آن به جلوگيرى نايستد ضرر ندارد و لازم نيست که عادتش اين باشد که تا صاحبش نرسد از شکار نخورد , بلکه اگر عادتش اين باشد که پيش از رسيدن صاحبش از شکار مى خورد ضرر ندارد و هم چنين اگر عادت به خوردن خون شکار داشته باشد اشکال ندارد.

دوم صـاحـبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شکار رود و حيوانى را شکار کند خوردن آن حيوان حـرام اسـت , بـلـکه اگر از پيش خود دنبال شکار رود , و بعدا صاحبش بانگ بزند که زودتر آن را به شکار بـرسـانـد اگـر چـه بـه واسـطـه صداى صاحبش شتاب کند , بنابر احتياط واجب بايد از خوردن آن شکار خوددارى نمايد.

سوم کسى که سگ را مى فرستد بايد مسلمان باشد , به تفصيلى که در شرايط شکار با اسلحه گذشت .

چـهارم شکارچى وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمدا نام خدا را نبرد , آن شکار حرام است ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.

پنجم شکار به واسطه زخمى که از دندان سگ پيدا کرده بميرد پس اگر سگ , شکار را خفه کند , يا شکار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست .

شـشـم کسى که سگ را فرستاده , وقتى برسد که حيوان مرده باشد , يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد - ولى نه از جهت تاخير غيرمعمول در رسيدن به شکار - اما اگر وقتى برسد که به اندازه سر بريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال نيست .

مسأله 2619 :

کـسـى کـه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد که بتواند سر حيوان را ببرد , چنانچه به واسطه تهيه مقدمات آن مانند بيرون آوردن کارد وقت بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است , ولى اگر چيزى همراه او نـباشد که با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد , بنابر احتياط حلال نمى شود , البته در اين حال اگر آن حيوان را رها کند که سگ او را بکشد حلال مى شود.

مسأله 2620 :

اگـر چـنـد سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شکار کنند چنانچه همه آنها داراى شرطهايى که در مسأله ( 2618 ) گفته شد بوده اند , شکار حلال است و اگر يکى از آنها داراى آن شرطها نبوده , شکار حرام است .

مسأله 2621 :

اگر سگ را براى شکار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شکار کند , آن شکار حلال و پاک است .

و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شکار کند , هر دوى آنها حلال و پاک مى باشد.

مسأله 2622 :

اگر چند نفر با هم سگ را بفرستند و يکى از آنها عمدا نام خدا را نبرد , آن شکار حرام است .

و نيز اگر يکى از سگهايى را که فرستاده اند به طورى که در مسأله ( 2618 ) گفته شد تربيت شده نباشد , آن شکار حرام مى باشد.

مسأله 2623 :

اگـر بـاز يا حيوان ديگرى غير سگ شکارى , حيوانى را شکار کند , آن شکار حلال نيست ولى اگر وقتى برسند که حيوان زنده باشد و به دستورى که در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS