کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله سید علی سیستانی)

کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله سید علی سیستانی)

کسانى که روزه بر آنها واجب نيست

مسأله 1734 :

کسى که به واسطه پيرى نمى تواند روزه بگيرد , يا براى او مشقت دارد , روزه بر او واجب نيست .

ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يک مد طعام - گندم يا جو يا نان و مانند اينها - به فقير بدهد.

مسأله 1735 :

کسى که به واسطه پيرى روزه نگرفته اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد , احتياط مستحب آن است که قضاى روزه هايى را که نگرفته است به جا آورد.

مسأله 1736 :

اگر انسان مرضى دارد که زياد تشنه مى شود , و نمى تواند تشنگى را تحمل کند , يا براى او مشقت دارد , روزه بـر او واجب نيست ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد , و احتياط مـستحب آن است که بيشتر از مقدارى که ناچار است آب نياشامد , و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد , بنابر احتياط مستحب روزه هايى را که نگرفته قضا نمايد.

مسأله 1737 :

زنى که زاييدن او نزديک است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد , روزه بر او واجب نيست , و بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد , و در هر دو صورت روزه هايى را که نگرفته بايد قضا نمايد.

مسأله 1738 :

زنـى کـه بـچه شير مى دهد و شير او کم است چه مادر بچه يا دايه او باشد , يا بى اجرت شير دهد , اگـر روزه بـراى خودش يا بچه اى که شير مى دهد ضرر دارد , روزه بر او واجب نيست , و بايد براى هر روز يـک مـد طعام به فقير بدهد , و در هر دو صورت روزه هايى را که نگرفته بايد قضا نمايد , ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد , و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين که چند زن در شير دادن او شرکت کنند - ثبوت اين حکم محل اشکال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS