مصرف خمس (آیت الله سید علی سیستانی)

مصرف خمس (آیت الله سید علی سیستانی)

مصرف خمس

مسأله 1843 :

خمس را بايد دو قسمت کنند , يک قسمت آن سهم سادات است و بايد به سيد فقير , يا سيد يتيم , يـا به سيدى که در سفر درمانده شده بدهند , و نصف ديگر آن سهم امام عليه السلام است که در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط بدهند , يا به مصرفى که او اجازه مى دهد برسانند , و احتياط لازم آن است که او مرجع اعلم مطلع بر جهات عامه باشد.

مسأله 1844 :

سيد يتيمى که به او خمس مى دهند , بايد فقير باشد , ولى به سيدى که در سفر درمانده شده اگر در وطنش فقير هم نباشد , مى شود خمس داد.

مسأله 1845 :

به سيدى که در سفر درمانده شده اگر سفر او سفر معصيت باشد , بنابر احتياط واجب نبايد خمس بدهند.

مسأله 1846 :

به سيدى که عادل نيست , مى شود خمس داد ولى به سيدى که دوازده امامى نيست , نبايد خمس بدهند.

مسأله 1847 :

به سيدى که معصيت کار است , اگر خمس دادن کمک به معصيت او باشد نمى شود خمس داد , و احـوط آن اسـت کـه بـه سيدى که شراب مى خورد , يا نماز نمى خواند يا آشکارا معصيت مى کند , اگر چه دادن خمس کمک به معصيت او نباشد , خمس ندهد.

مسأله 1848 :

اگر کسى بگويد سيدم نمى شود به او خمس داد , مگر آن که دو نفر عادل , سيد بودن او را تصديق کنند , يا در بين مردم به طورى معروف باشد که انسان يقين يا اطمينان کند که سيد است .

مسأله 1849 :

به کسى که در شهر خودش مشهور باشد سيد است , اگر انسان يقين يا اطمينان به خلاف نداشته باشد , مى شود خمس داد.

مسأله 1850 :

کسى که زنش سيده است بنابر احتياط واجب نبايد به او خمس بدهد که به مصرف مخارج خودش بـرسـانـد , ولـى اگر مخارج ديگران بر آن زن واجب باشد , و نتواند مخارج آنان را بدهد , جايز است انسان خـمـسـش را به آن زن بدهد , که به مصرف آنان برساند , و هم چنين است دادن خمس به او که در نفقات غير واجبه اش صرف نمايد.

مسأله 1851 :

اگـر مـخـارج سـيـد يـا سـيده اى که زن انسان نيست بر انسان واجب باشد , بنابر احتياط واجب , نمى تواند خوراک و پوشاک و ساير نفقات واجبه او را از خمس بدهد ولى اگر مقدارى خمس به او بدهد که به مصرف ديگرى غير از نفقات واجبه برساند مانعى ندارد.

مسأله 1852 :

بـه سيد فقيرى که مخارجش بر ديگرى واجب است و او نمى تواند مخارج آن سيد را بدهد يا دارد و نمى دهد مى شود خمس داد.

مسأله 1853 :

احتياط واجب آن است که بيشتر از مخارج يک سال به يک سيد فقير خمس ندهند.

مسأله 1854 :

اگر در شهر انسان سيد مستحقى نباشد , و يقين يا اطمينان داشته باشد که بعدا نيز پيدا نمى شود , يـا نـگـهـدارى خـمس تا پيدا شدن مستحق ممکن نباشد , بايد خمس را به شهر ديگر ببرد و به مستحق برساند , و مى تواند مخارج بردن آن را از خمس بردارد , و اگر خمس از بين برود , چنانچه در نگهدارى آن کوتاهى کرده , بايد عوض آن را بدهد , و اگر کوتاهى نکرده , چيزى بر او واجب نيست .

مسأله 1855 :

هر گاه در شهر خودش مستحقى نباشد , اگر چه يقين يا اطمينان داشته باشد که پيدا مى شود و نـگـهـدارى خـمـس تا پيدا شدن مستحق ممکن باشد , مى تواند خمس را به شهر ديگر ببرد و چنانچه در نـگـهـدارى آن کـوتاهى نکند , و تلف شود , نبايد چيزى بدهد , ولى نمى تواند مخارج بردن آن را از خمس بردارد.

مسأله 1856 :

اگر در شهر خودش مستحق پيدا شود , باز هم مى تواند خمس را به شهر ديگر ببرد , و به مستحق برساند , چنانچه موجب تاخيرى که اهمال در ايصال حق محسوب شود نباشد , ولى مخارج بردن آن را بايد از خودش بدهد , و در صورتى که خمس از بين برود , اگر چه در نگهدارى آن کوتاهى نکرده باشد , ضامن است .

مسأله 1857 :

اگر به امر حاکم شرع خمس را به شهر ديگر ببرد , و از بين برود لازم نيست دوباره خمس بدهد , و هـم چنين است اگر به کسى بدهد , که از طرف حاکم شرع وکيل بوده که خمس را بگيرد , و از آن شهر به شهر ديگر ببرد.

مسأله 1858 :

جـايـز نـيست جنسى را به زيادتر از قيمت واقعى حساب نموده و بابت خمس بدهد , و در مسأله ( 1797 ) گذشت که دادن جنس ديگر غير از پول طلا و نقره و مانند آنها مطلقا محل اشکال است .

مسأله 1859 :

کسى که از مستحق طلبکار است , و مى خواهد طلب خود را بابت خمس حساب کند , بنابر احتياط واجـب , يا بايد از حاکم شرع اذن بگيرد , و يا اين که خمس را به مستحق بدهد , و بعدا مستحق بابت بدهى خود به او برگرداند , و مى تواند از مستحق وکالت گرفته , و خود از جانب او قبض نموده , و بابت طلبش دريافت کند.

مسأله 1860 :

مـالـک نـمى تواند خمس را به مستحق داده , و بر او شرط کند که آن را به او برگرداند , ولى اگر مـستحق پس از گرفتن خمس راضى شود آن را به او برگرداند مانعى ندارد , مثلا کسى که مقدار زيادى خمس بدهکار است و فقير شده و مى خواهد مديون اهل خمس نباشد , اگر مستحق راضى شود که خمس را از او بگيرد , و به او ببخشد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مصرف خمس

No image

مصرف خمس

No image

مصرف خمس

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS