فرو بردن بخار آب مانند بخار موجود در حمام و سونا برای روزه دار چه حکمی دارد؟

فرو بردن بخار آب مانند بخار موجود در حمام و سونا برای روزه دار چه حکمی دارد؟

پاسخ

  • امام، بهجت، فاضل و نوری: احتیاط واجب این است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند. [1]
  • امام و سیستانی: فرو بردن بخار آب روزه را باطل نمی کند مگر آنکه بخار آب به گونه ای باشد که در دهان جمع شود و فرو برد به طوری که عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود، که در این صورت روزه را باطل می کند.[2]
  • بهجت: بخار غلیظ روزه را باطل می کند، ولی غیر غلیظ اشکالی ندارد.[3]
  • فاضل: احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند و مقصود بخاری است که مانند دود است و از نزدیک دیده می شود و مشتمل بر ذرات آب است اما بخار داخل حمام معمولی اشکالی ندارد. [4]
  • مکارم: احتیاط واجب این است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند ولی رفتن به حمام اشکال ندارد، هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد.[5]
  • شبیری: اگر غبار و مانند آن (که بخار را هم شامل می شود) به گونه¬ای باشد که به فرو بردن آن خوردن گفته شود، در صورتی که احتمال می-داده غبار و بخار به حلق او خواهد رسید، احتیاط واجب این است که روزه آن روز را تمام نماید و قضای آن را هم بجا آورد.[6]
  • نوری: احتیاط واجب است که از بخار غلیظ اجتناب کند. ولی اگر بخار غلیظ به حدّی برسد که در دهان تبدیل به آب می شود، روزه اش را باطل می کند. [7]

منابع:

  1. خویی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، السادس؛ تبریزی: رساله، م 1614؛ وحید: رساله، م 1613.
  2. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، الثامن؛ سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، السادس.
  3. مکارم: رساله، م 1362.
  4. شبیری: رساله، م 1615.
  5. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، السادس و رساله، م 1602.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

خمس

خمس

No image

خمس

No image

خمس

No image

خمس

No image

خمس

No image

خمس

No image

خمـــس

 

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS