معامله نقد و نسیه (آیت الله سید علی سیستانی)

معامله نقد و نسیه (آیت الله سید علی سیستانی)

( نقد و نسيه ).

مسأله 2112 :

اگـر جـنسى را نقد بفروشند , خريدار و فروشنده بعد از معامله مى توانند جنس و پول را از يکديگر مطالبه نموده و تحويل بگيرند و تحويل دادن در منقول مانند فرش و لباس و غير منقول مانند خانه و زمين بـاين است که دست از آن چيز بردارد , و طورى آن را در اختيار طرف قرار دهد که چنانچه بخواهد بتواند در آن تصرف کند و اين معنى به اختلاف موارد مختلف مى باشد.

مسأله 2113 :

در مـعـامله نسيه بايد مدت کاملا معلوم باشد , پس اگر جنسى را بفروشد که سر خرمن پول آن را بگيرد , چون مدت کاملا معين نشده معامله باطل است .

مسأله 2114 :

اگر جنسى را نسيه بفروشد , پيش از تمام شدن مدتى که قرار گذاشته اند , نمى تواند عوض آن را از خـريـدار مطالبه نمايد , ولى اگر خريدار بميرد و از خودش مال داشته باشد , فروشنده مى تواند پيش از تمام شدن مدت , طلبى را که دارد از ورثه او مطالبه نمايد.

مسأله 2115 :

اگـر جنسى را نسيه بفروشد , بعد از تمام شدن مدتى که قرار گذاشته اند , مى تواند عوض آن را از خـريـدار مطالبه نمايد , ولى اگر خريدار نتواند بپردازد , بايد او را مهلت دهد , يا معامله را فسخ کند و در صورتى که آن جنس موجود است پس بگيرد.

مسأله 2116 :

اگـر بـه کسى که قيمت جنس را نمى داند , مقدارى نسيه بدهد و قيمت آن را به او نگويد , معامله باطل است .

ولى اگر به کسى که قيمت نقدى جنس را مى داند نسيه بدهد و گرانتر حساب کند , مثلا بگويد جنسى را کـه به تو نسيه مى دهم تومانى يک ريال از قيمتى که نقد مى فروشم گرانتر حساب مى کنم و او قبول کند اشکال ندارد.

مسأله 2117 :

کسى که جنسى را نسيه فروخته و براى گرفتن پول آن مدتى قرار داده , اگر مثلا بعد از گذشتن نصف مدت , مقدارى از طلب خود را کم کند و بقيه را نقد بگيرد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

معامله نقد و نسیه

No image

معامله نقد و نسیه

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS