خرید و فروش میوه ها (آیت الله سید علی سیستانی)

خرید و فروش میوه ها (آیت الله سید علی سیستانی)

( خريد و فروش ميوه ها ).

مسأله 2107 :

مـيـوه اى که گل آن ريخته و دانه بسته چنانچه معلوم باشد , که از آفت رسته است يا نه به طورى که مقدار حاصل آن درخت را بتوان تخمين زد , فروش آن پيش از چيدن صحيح است , بلکه اگر هنوز هم مـعلوم نباشد , که از آفت رسته است يا نه , چنانچه ميوه دو سال يا بيشتر را بفروشند , يا همان مقدارى که فعلا روييده - به شرط آن که ماليت قابل توجهى داشته باشد , - بفروشند معامله صحيح است , و هم چنين اگر چيزى از حاصل زمين يا چيز ديگرى را با آن بفروشند , معامله صحيح است , ولى احتياط لازم در اين صورت آن است که ضميمه طورى باشد که اگر دانه ها ميوه نشوند حافظ سرمايه خريدار باشد.

مسأله 2108 :

فروختن ميوه اى را که بر درخت است , پيش از آن که دانه ببندد و گلش بريزد نيز جايز است , ولى بايد با ضميمه باشد , به طورى که در مسأله پيش گفته شد , و يا آن که ميوه بيشتر از يک سال را بفروشند .

مسأله 2109 :

اگر خرمايى را که زرد يا سرخ شده , بر درخت بفروشند اشکال ندارد , ولى عوض آن را از خرما چه از آن درخت و چه از غير آن قرار ندهند , اما اگر کسى يک درخت خرما در خانه کس ديگر داشته باشد , در صورتى که مقدار آن را تخمين کنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه بفروشد و عوض آن را خرما قرار بدهند اشکال ندارد.

مسأله 2110 :

فـروختن خيار و بادنجان و سبزيها و مانند اينها که سالى چند مرتبه چيده مى شود , در صورتى که ظـاهر و نمايان شده باشد و معين کنند که مشترى در سال چند دفعه آن را بچيند اشکال ندارد , ولى اگر ظاهر و نمايان نشده باشد فروختن آن اشکال دارد.

مسأله 2111 :

اگـر خـوشه گندم را بعد از آن که دانه بسته به گندمى که از خودش حاصل مى آيد , يا از خوشه ديگرى بفروشند معامله صحيح نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS