نماز آيات
مسأله 1492 :
نماز آيات که دستور آن بعدا کفته خواهد شد به واسطه چهار چيز واجب مى شود : اول - گرفتن خورشيد
دوم - گرفتن ماه اگرچه مقدار کمى از آنها گرفته شود وکسى هم از آن نترسد
سوم - زلزله اگرچه کسى هم نترسد
/ صفحة 260 / چهارم - رعد وبرق وبادهاى سياه وسرخ ومانند اينها از امور آسمانى در صورتى که بيشتر مردم بترسند ، واما چيزهاى زمينى وجوب نماز آيات براى آنها مبنى بر احتياط است
مسأله 1493 :
اگر از چيزهايى که نماز آيات براى آنها واجب است بيشتر از يکى اتفاق بيفتد چنانچه بعد از هرکدام نماز بخواند بايد براى هر يک از آنها يک نماز آيات بخواند ، مثلا اگر خورشيد بگيرد وبعد زلزله هم بشود ، بايد دو نماز آيات بخواند
مسأله 1494 :
کسى که چند نماز آيات بر او واجب است ووقت آنها نگذشته است چه همه آنها براى يک چيز بر او واجب شده باشد ، مثلا سه مرتبه خورشيد گرفته ونماز آنها را نخوانده است يا براى چند چيز واجب شده باشد مثل آفتاب گرفتن ورعد برق وزلزله يک نماز آيات براى همه کفايت مى کند
مسأله 1495 :
چيزهايى که نماز آيات براى آنها واجب است ، در هر شهرى اتفاق بيفتد ، فقط مردم همان شهر بايد نماز آيات بخوانند وبر مردم جاهاى ديگر واجب نيست ، ولى اگر مکان آنها بقدرى نزديک باشد که با آن شهر يکى حساب شود ، نماز آيات بر آنها هم واجب است
مسأله 1496 :
از وقتى که خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مى کند انسان مى تواند نماز آيات را بخواند ، وبهتر است بقدرى تأخير نيندازد که شروع به باز شدن کند
مسأله 1497 :
اگر خواندن نماز آيات را بقدرى تأخير بيندازد که آفتاب يا ماه شروع به باز شدن کند مى تواند نيت اداء بکند ، ولى بهتر است نيت اداء وقضاء نکند واگر بعد از باز شدن تمام آن ، نماز بخواند بايد نيت قضاء نمايد
مسأله 1498 :
اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يک رکعت نماز يا کمتر باشد ، نماز آيات واجب نيست واگر مدت گرفتن آنها بيشتر باشد ولى انسان نماز را نخواند ، تا به اندازه خواندن يک رکعت به آخر وقت آن مانده/ صفحة 261 / باشد واجب است بخواند وچنانچه مقصر نباشد نيت ادا بکند والا بنابر احتياط نيت اداء وقضاء نکند .
مسأله 1499 :
موقعى که زلزله ورعد وبرق ومانند اينها اتفاق مى افتد ، انسان بايد فورا نماز آيات را بخواند واگر نخواند معصيت کرده وتا آخر عمر بر او واجب است وهر وقت بخواند ادا است .
مسأله 1500 :
اگر بعد باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده بايد قضاى نماز آيات را بخواند . ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده قضاء بر او واجب نيست .
مسأله 1501 :
اگر عده اى بگويند که خورشيد يا ماه گرفته است ، چنانچه انسان از گفته آنان يقين پيدا نکند ونماز آيات نخواند وبعد معلوم شود راست گفتهاند ، در صورتى که تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد بايد نماز آيات را بخواند ، واگر مقدارى از آن گرفته باشد ، خواندن نماز آيات بر او واجب نيست ، وهمچنين است اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نيست ، بگويند خورشيد يا ماه گرفته ، بعد معلوم شود که عادل بوده اند .
مسأله 1502 :
اگر انسان به گفته کسانى که از روى قاعده علمى وقت گرفتن خورشيد وماه را مى دانند ، اطمينان پيدا کند که خورشيد يا ماه گرفته ، بايد نماز آيات را بخواند . ونيز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مى گيرد وفلان مقدار طول مى کشد وانسان به گفته آنان اطمينان پيدا کند ، بنابر اظهر بايد به حرف آنان عمل نمايد .
مسأله 1503 :
اگر بفهمد نماز آياتى که خوانده باطل بوده ، بايد دوباره بخواند واگر وقت گذشته قضاء نمايد .
مسأله 1504 :
اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود ، چنانچه براى هر دو نماز وقت دارد ، هرکدام را اول بخواند اشکال ندارد . واگر وقت يکى از آن دو تنگ باشد ، بايد اول آن را بخواند . واگر وقت هر دو تنگ باشد ،
/ صفحة 262 /
بايد اول نماز يوميه را بخواند .
مسأله 1505 :
اگر در بين نماز يوميه بفهمد که وقت نماز آيات تنگ است ، چنانچه وقت نماز يوميه هم تنگ باشد ، بايد آن را تمام کند بعد نماز آيات را بخواند واگر وقت نماز يوميه تنگ نباشد بايد آن را بشکند واول نماز آيات ، بعد نماز يوميه را بجا آورد .
مسأله 1506 :
اگر در بين نماز آيات بفهمد که وقت نماز يوميه تنگ است ، بايد آيات را رها کند ومشغول نماز يوميه شود وبعد از آنکه نماز را تمام کرد پيش از انجام کارى که نماز را بهم بزند ، بقيه نماز آيات را از همانجا که رها کرده بخواند .
مسأله 1507 :
اگر در حال حيض يا نفاس زن آفتاب يا ماه بگيرد بنابر احتياط واجب بايد بعد از پاک شدن ، نماز آيات را قضا نمايد . واگر زلزله يا رعد وبرق ومانند اينها اتفاق بيفتد ، واجب است که بعد از پاک شدن ، نماز آيات را بخواند .