احکام سایر مکانهاى دینى (آیت الله سید علی خامنه ای)

احکام سایر مکانهاى دینى (آیت الله سید علی خامنه ای)

احکام ساير مکانهاى دينى‌

سوال 423 :

آيا از نظر شرعى به ثبت رساندن حسينيه به نام اشخاص معين، جايز است؟

ج: ثبت ملکى حسينيه‌اى که جهت اقامه مجالس دينى وقف عام شده، جايز نيست، و ثبت وقفى آن به نام اشخاص ضرورتى ندارد. به هر حال، ثبت وقفى آن به اسم افراد خاص بهتر است با اجازه و موافقت همه افرادى باشد که در ساختن آن حسينيه مشارکت داشته‌اند.

سوال 424 :

در رساله‌هاى عمليه آمده است که جايز نيست شخص جنب و حائض داخل حرم ائمه «عليهم السلام» شوند. خواهشمند است توضيح بفرمائيد که منظور از حرم، همان زير گنبد است يا اين که شامل همه ساختمان‌هاى ملحق به آن هم مى‌شود؟

ج: مراد از حرم همان زير گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شريف گفته مى‌شود، ولى ساختمان‌هاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم راندارند و ورود جنب و حائض به آنجاها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.

سوال 425 :

حسينيه‌اى در کنار مسجدى قديمى ساخته شده است، در حال حاضر مسجد قديم گنجايش نمازگزاران را ندارد، آيا مى‌توان حسينيه را در مسجد ادغام کرد و از آن به عنوان مسجد استفاده نمود؟

ج: نماز خواندن در حسينيه اشکال ندارد، ولى اگر حسينيه، به عنوان حسينيه، وقف صحيح شرعى شده، تبديل آن به مسجد جايز نيست و همچنين ضميمه کردن آن به مسجد به عنوان مسجد هم جايز نيست.

سوال 426 :

استفاده از فرشها و اجناس نذر شده براى مرقد يکى از فرزندان ائمه «عليهم‌السلام» در مسجد جامع محله چه حکمى دارد؟

ج: اگر زائد بر نياز مرقد امامزاده «عليه السلام» و زائران آن باشد، اشکال ندارد.

سوال 427 :

آيا تکايائى که به نام حضرت ابوالفضل «عليه السلام» و غير آن تأسيس مى‌شود، حکم مسجد رادارد؟ لطفا احکام آن را بيان فرمائيد.

ج: تکيه‌ها و حسينيه‌ها حکم مسجد را ندارند.

Powered by TayaCMS