کفاره روزه (آیت الله سید علی خامنه ای)

کفاره روزه (آیت الله سید علی خامنه ای)

کفاره روزه و مقدار آن‌

سوال 801 :

آيا دادن پول يک مد طعام به فقير تا با آن غذائى براى خودش بخرد، کافى است؟

ج: اگر اطمينان داشته باشد که فقير به وکالت از او طعام خريده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول مى‌کند، اشکال ندارد.

سوال 802 :

اگر شخصى وکيل در غذا دادن به عده‌اى از مساکين شود، آيا مى‌تواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالى که به عنوان کفاره به او داده شده است، بردارد؟

ج: مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جايز است، ولى نمى‌تواند آن را بابت کفاره حساب نمايد و يا از اموالى که بايد به عنوان کفاره به فقرا داده شود، بردارد.

سوال 803 :

زنى به علت باردارى و نزديکى وقت زايمان، نمى‌تواند روزه بگيرد و مى‌داند که بايد آنها را بعد از زايمان و قبل از ماه رمضان آينده قضا نمايد، اگر به طور عمدى يا غيرعمدى تا چند سال روزه نگيرد، آيا فقط کفاره همان سال بر او واجب است يا آنکه کفاره تمام سالهائى که روزه را به تأخير انداخته، واجب است؟

ج: فديه تأخير قضاى روزه ماه رمضان هر چند به مدت چند سال هم به تأخير افتاده باشد، يکبار واجب است و آن عبارت است از يک مد طعام براى هر روزى، و فديه هم زمانى واجب مى‌شود که تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل انگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعا مانع صحت روزه است، فديه‌اى ندارد.

سوال 804 :

زنى به علت بيمارى از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آينده هم نيست، در اين صورت آيا کفاره بر او واجب است يا بر شوهرش؟

ج: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدطعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.

سوال 805 :

شخصى ده روز روزه بر عهده دارد و در روز بيستم شعبان شروع به روزه گرفتن مى‌کند، آيا در اين صورت مى‌تواند عمدا روزه خود را قبل يا بعد از زوال، افطار کند؟ در صورتى که قبل يا بعد از زوال افطار نمايد، چه مقدار کفاره دارد؟

ج: در فرض مذکور افطار عمدى براى او جايز نيست و اگر عمدا افطار کند، در صورتى که قبل از زوال باشد، کفاره‌اى بر او واجب نيست و اگر بعد از زوال باشد، کفاره بر او واجب است که عبارت است از غذا دادن به ده مسکين، و در صورت عدم تمکّن، واجب است سه روز روزه بگيرد.

سوال 806 :

زنى در دو سال متوالى در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ايام را نداشته است، ولى در حال حاضر توانائى روزه گرفتن را دارد، حکم او چيست؟ آيا کفاره جمع بر او و اجب است يا فقط قضاى آن را بايد به جا آورد؟ تأخير او در قضاى روزه چه حکمى دارد؟

ج: اگر بر اثر عذر شرعى روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و اگر عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنين يا کودکش بوده، بايد علاوه بر قضا، براى هر روز يک مد طعام به عنوان فديه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعى به تأخير انداخته، فديه ديگرى هم بر او واجب است يعنى بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.

سوال 807 :

آيا رعايت ترتيب بين قضا و کفاره، در کفاره روزه واجب است يا خير؟

ج: واجب نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS