مأمور خرید و فروش (آیت الله سید علی خامنه ای)

مأمور خرید و فروش (آیت الله سید علی خامنه ای)

مأمور خريد و فروش‌

سوال 1251 :

اموالى که بعضى از فروشندگان به مأموران خريد ادارات يا شرکت‌ها بدون آنکه آنها را به قيمت تثبيت شده اضافه کنند، به خاطر برقرار کردن ارتباط مى‌پردازند، نسبت به فروشنده و نسبت به مأمور خريد چه حکمى دارند؟

ج: پرداخت اين اموال توسط فروشنده به مأمور خريد جايز نيست و براى مأمور هم دريافت آنها جايز نيست و آنچه را که دريافت مى‌کند بايد به اداره يا شرکتى که مأمور خريدِ آن است، تسليم کند.

سوال 1252 :

آيا کارمند يا کارگر شرکت دولتى يا خصوصى که وظيفه‌اش وکالت در تأمين نيازهاى اداره يا شرکت از مکانهاى فروش است، مى‌تواند بر کسى که کالاهاى موردنياز را مى‌فروشد، شرط کند که درصدى از سود حاصل از خريد، از آن او باشد؟ آيا دريافت اين سود براى او جايز است؟ در صورتى که مسئول مافوق چنين شرطى را اجازه دهد چه حکمى دارد؟

ج: اين شرط از طرف کارمند صحيح نبوده و او نمى‌تواند سودى را که به نفع خود شرط کرده، دريافت کند و مسئول بالاتر هم حق اجازه چنين شرطى را نداشته و اجازه او در اين باره اثرى ندارد.

سوال 1253 :

اگر کسى که از طرف اداره يا شرکت، وکيل در خريد مايحتاج است، کالايى را که در بازار قيمت معيّنى دارد، به طمع دريافت کمک مالى از فروشنده به قيمت بالاترى بخرد، آيا اين خريد صحيح است؟ و آيا جايز است که از فروشنده به علت اين کار، کمک دريافت کند؟

ج: اگر کالا را به قيمتى بيشتر از قيمت عادلانه بازار بخرد و يا خريدارى و تهيه آن از بازار به قيمت کمتر براى او امکان داشته باشد، اصل عقدى که به قيمت بالاتر منعقد کرده، فضولى است و متوقّف بر اجازه مسئول قانونى مربوطه است و به هر حال حق ندارد از فروشنده به خاطر خريد از او، چيزى براى خودش بگيرد.

سوال 1254 :

اگر فرد شاغل در اداره‌اى (اعّم از خصوصى و يا دولتى) که وظيفه او تهيّه جنس مى‌باشد، عليرغم وجود مراکز مختلف، به آشنا مراجعه و شرط کند که اگر کالا را از تو خريدارى کنم، درصدى از سود حاصله را شريک خواهم بود.

1 - اين شرط، شرعا چه حکمى دارد؟

2 - در صورت وجود مجوّز رئيس يا مسئول بالاى تشکيلات در اين خصوص حکم شرعى آن چيست؟

3 - اگر قيمتى بيش از آنچه جنس مذکور در عرف بازار دارد، توسط طرف قرارداد به اداره پيشنهاد و قرارداد منعقد گردد، چه حکمى دارد؟

4 - پرداخت سهمى که بعضى از فروشندگان به مأمور خريد ادارات عليرغم قيمت مندرج در فاکتور مى‌دهند، چه حکمى براى فروشنده و چه حکمى براى مأمور خريد دارد؟

5 - اگر فرد مذکور، علاوه بر مسئوليت در اداره، بازارياب شرکتى هم باشد و در خريد اجناس اداره، براى آن شرکت بازاريابى نمايد، آيا مى‌تواند درصدى به عنوان سود از آن شرکت دريافت نمايد؟

6 - اگر فردى از طريق مسائل فوق، سودى به دست آورد، وظيفه شرعى او نسبت به اين سود، چيست؟

ج: 1 - صورت شرعى ندارد و باطل است.

2 - اجازه رئيس يا مسئول بالاى تشکيلات در اين باره به لحاظ اينکه فاقد وجاهت شرعى و قانونى است فاقد اعتبار مى‌باشد.

3 - اگر بيش از قيمت عادله بازار باشد، و يا به کمتر از آن بتوان جنس را از بازار تهيّه نمود، در اين صورت اصل قراردادى که منعقد شده نافذ نيست.

4 - جايز نيست، و هر چه که مأمور خريد در اين رابطه دريافت دارد بايد به اداره مربوطه‌اى که از طرف آن مأمور خريد بوده، تحويل دهد.

5 - حق دريافت هيچ درصدى ندارد، و هر چه دريافت کند بايد به اداره مربوطه تحويل دهد و اگر قراردادى که منعقد مى‌سازد خلاف غبطه و مصلحت اداره باشد از اساس باطل است.

6 - دريافتيهاى غير مشروع را بايد به اداره مربوطه‌اى که از طرف آن مأمور خريد بوده، تسليم نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS